Ομαδική Έκθεση Καλλιτεχνικής Δημιουργίας

Νηπιαγωγείο – Α’, Β’, Γ’, Δ’ Δημοτικού

 

Την Πέμπτη 14 και την Παρασκευή 15 Μαρτίου 2024, στο Κατάλυμα της Γαλλίας στη Μεσαιωνική Πόλη της Ρόδου κορυφώθηκε μια ξεχωριστή εκπαιδευτική δράση των παιδιών του Νηπιαγωγείου και των τάξεων Α’ , Β’ , Γ’ και Δ’ Δημοτικού των Εκπαιδευτηρίων «ΡΟΔΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ».

Οι μαθήτριες και οι μαθητές του Νηπιαγωγείου και των τάξεων Α’  και Β’ Δημοτικού, στο πλαίσιο του σχολικού προγράμματος ήρθαν σε επαφή με καλλιτεχνικά ρεύματα και έργα ζωγραφικής, ενώ γνώρισαν τρόπους με τους οποίους μπορούμε να βιώσουμε την Τέχνη με όλες μας τις αισθήσεις. Έτσι τα παιδιά άρχισαν να παράγουν δικά τους, πρωτότυπα έργα, μεταγράφοντας μια αισθητηριακή εμπειρία σε μια άλλη.

Παράλληλα, οι μαθήτριες και οι μαθητές των τάξεων Γ’ και Δ’ Δημοτικού βιβλίου με αφορμή το βιβλίο «Το κουτί», του συγγραφέα Κωνσταντίνου Πατσαρού, «ταξίδεψαν» σε ένα ξεχωριστό μονοπάτι διαφορετικότητας και αποδοχής με αποτέλεσμα να δημιουργήσουν μια δική τους πρωτότυπη έκθεση φωτογραφίας. Μέσα από τα έργα τους, τα παιδιά απεικόνισαν σκηνές σχολικού εκφοβισμού, όπως αυτός μπορεί να εκδηλωθεί σε διαφορετικές πτυχές, αναδεικνύοντας τα συναισθήματα κάθε βιώματος.

Επίσης, τα θεατρικά  δρώμενα επιλεγμένων αποσπασμάτων από το βιβλίο «Το κουτί»  από τις μαθήτριες και τους μαθητές της Δ’ Δημοτικού καθώς και το τραγούδι με τίτλο «Εμένα με νοιάζει» από τα παιδιά της Γ’ Δημοτικού υπό την καθοδήγηση του καθηγητή μουσικής Γιάννη Χατζή, μάγεψαν τους επισκέπτες του Μουσείου και ενθουσίασαν τον προσκεκλημένο συγγραφέα μας Κωνσταντίνο Πατσαρό. Στη συνέχεια, τα παιδιά με τις εύστοχες και καταιγιστικές ερωτήσεις τους πήραν συνέντευξη από τον αγαπημένο τους συγγραφέα ξεδιπλώνοντας τα μυστικά των βιβλίων του.

Το πρωτότυπο «Μουσείο Αισθήσεων» πραγματοποιήθηκε σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και με την ευγενική υποστήριξη της Γαλλικής Προξενικής Αρχής Ρόδου. Η φιλοξενία της δράσης στον χώρο του Καταλύματος της Γαλλίας, από πλευράς της κυρίας Αλίκης Μοσχή υπήρξε εξαιρετικά θερμή και υποστηρικτική.

Οι ομιλίες και οι παρουσιάσεις των εκλεκτών προσκεκλημένων προσέδωσαν ξεχωριστή χροιά στις εκθέσεις των παιδιών.

Η Χρυσάνθη Ριζοπούλου, απόφοιτη των Εκπαιδευτηρίων «ΡΟΔΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ», αρχαιολόγος και ιστορικός τέχνης,  με εξαιρετικά άμεσο και παραστατικό τρόπο, ανέπτυξε τη σημασία της προσβασιμότητας στην Τέχνη όλων των ανθρώπων, είτε έχουν κάποια μορφή αναπηρίας είτε όχι, ενώ μίλησε και για την αξία της βιωματικής προσέγγισης των έργων τέχνης, μιας τάσης η οποία κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος στη σύγχρονη μουσειακή αγωγή.

Η Ματίνα Σωτρίλλη,  συμβουλευτική ψυχολόγος, με την εμπεριστατωμένη  και ενδιαφέρουσα παρουσίασή της ανέλυσε τα είδη του σχολικού εκφοβισμού, τα σημεία που χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής καθώς και  τρόπους αντιμετώπισής του και διαχείρισης των συναισθημάτων που προκαλούνται.

Στη διάρκεια των δύο απογευμάτων πλήθος κόσμου περιηγήθηκε στους χώρους των εκθέσεων ζωγραφικής και φωτογραφίας, παίζοντας και ανακαλύπτοντας την Τέχνη, μέσα από τις αισθήσεις της όρασης, της ακοής, της γεύσης, της αφής και της όσφρησης. Τα ευφάνταστα δρώμενα, οι πίνακες που «ζωντάνευαν», οι βιωματικές δράσεις, η ρομποτική και τα ψηφιακά παιχνίδια, μαγνήτισαν το ενδιαφέρον των επισκεπτών και παρέτειναν τη διαμονή τους.

Το «Μουσείο αισθήσεων» προέκυψε από τον ενθουσιασμό των παιδιών, καθώς ανακάλυπταν τα διαφορετικά συναισθήματα που προκαλεί στο κάθε άτομο το ίδιο ερέθισμα, συνειδητοποίηση καίρια για την καλλιέργεια της συναισθηματικής νοημοσύνης. Χάρισε σε όλους μοναδικές εμπειρίες που ανέδειξαν τη σημασία της αποδοχής του διαφορετικού και του δικαιώματος στην προσωπική έκφραση.

Σε ένα μέλλον στο οποίο στοχεύουμε τα παιδιά μας να είναι προετοιμασμένα ώστε να ακουμπήσουν τα όνειρά τους και να  διεκδικήσουν την ευτυχία τους, αυτή η μαθησιακή διαδρομή αποδεικνύεται πολύτιμη. Ακολουθώντας το προσωπικό τους μονοπάτι σε μια πορεία δια βίου μάθησης, οι πολίτες του μέλλοντος θα είναι σε θέση να εφαρμόσουν τις δεξιότητες στις οποίες εξασκούνται από την προσχολική και την πρώτη σχολική ηλικία. Αναδεικνύοντας την αξία της συνεργασίας, της οικοδόμησης γνώσης, της επίλυσης ρεαλιστικών προβλημάτων, της αυτορρύθμισης, της επικοινωνίας και του τεχνολογικού εγγραμματισμού, απαραίτητων δεξιοτήτων του 21ου αιώνα, τα παιδιά μας δημιουργούν εμπειρίες  που έχουν νόημα για αυτά. Παρέχοντάς τους αυτά τα εφόδια, είμαστε σίγουροι πως μεγαλώνοντας θα είναι σε θέση να δημιουργήσουν έναν κόσμο με περισσότερο χρώμα, φως και μια θέση για όλους.

Τα έσοδα από την πώληση των έργων των παιδιών θα διατεθούν στον Σύλλογο Φίλων Εντατικής Θεραπείας Παιδιού ΠΝΟΗ.

…για την Εβίνα μας