Με υπερηφάνεια και καμάρι παρακολουθούμε την επαγγελματική πορεία απόφοιτων μαθητών των Εκπαιδευτηρίων μας, οι οποίοι διαπρέπουν σε πανεπιστήμια της Ελλάδας και του εξωτερικού. Ο Ανδρόνικος Σκιαδόπουλος, ως μαθητής των Εκπαιδευτηρίων μας, διακρίθηκε για τη την επιμέλεια και τη σοβαρότητά του. Πλέον, βρίσκεται με υποτροφία στο École polytechnique fédérale de Lausanne (EPFL), το οποίο κατατάσσεται 11ο στη διεθνή λίστα καλύτερων πανεπιστημίων και 5ο στην Ευρώπη στον τομέα του Πολιτικού Μηχανικού.

 

Ο Ανδρόνικος, ως μαθητής των Εκπαιδευτηρίων μας, διακρίθηκε για τη την επιμέλεια και τη σοβαρότητά του. Η κλίση του για τις Θετικές Επιστήμες ήταν εμφανής. Παρακολουθούσε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον θέματα που ξέφευγαν από τα στενά όρια του τυπικού προγράμματος σπουδών και εργαζόταν με ζήλο για να επιτύχει την εισαγωγή του στο Μετσόβιο Πολυτεχνείο, πράγμα που πέτυχε με άριστη επίδοση. Παράλληλα, συμμετείχε στις κοινωνικές εκδηλώσεις του σχολείου, ενώ ήταν μέλος της ομάδας καλαθοσφαίρισης. Είμαστε ιδιαίτερα ευτυχείς που είχαμε την ευκαιρία να συνεργαστούμε μαζί του.

Ο Ανδρόνικος δέχτηκε με μεγάλη χαρά να απαντήσει σε ερωτήσεις που αφορούν μεταξύ άλλων την επαγγελματική του σταδιοδρομία και την επιρροή των καθηγητών του, ενώ δεν παρέλειψε να δώσει συμβουλές σε όσους θελήσουν να ακολουθήσουν τον τομέα του.

  • Ποια είναι η δική σου επιστημονική πορεία και πώς νιώθεις για αυτήν;

Η επαγγελματική μου πορεία έχει ως αρχή τα πρώτα έτη του Γυμνασίου, όπου η απλότητα, η συμμετρία και η κομψότητα στη διατύπωση μιας οικουμενικής αλήθειας των Μαθηματικών μού κέντρισε ξεκάθαρα το ενδιαφέρον. Καθ’ όλη τη διάρκεια του Γυμνασίου και του Λυκείου, η αγάπη μου για τις θετικές επιστήμες επικρατούσε με κορύφωση τη συμμετοχή μου στην Εθνική Μαθηματική Ολυμπιάδα Μαθηματικών στη Γ’ Λυκείου. Επακολούθως, εισάχθηκα στην πρώτη σχολή προτίμησής μου, τη σχολή Πολιτικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (Ε.Μ.Π.). Η έλξη που μου προσέφερε η επιστήμη του Πολιτικού Μηχανικού ήταν νομοτελειακή, καθώς στηρίζεται στη μαθηματική σκέψη και στη φυσική. Αυτό οδήγησε στη διαρκή μου ενασχόληση με τη σχολή, όπου έπειτα από 5 χρόνια σπουδών ολοκληρώθηκε με αριστείο για την αποφοίτησή μου ως δεύτερος μεταξύ των σπουδαστών του έτους εισαγωγής μου, με βαθμό 9.4/10. Η πορεία αυτή άνοιξε πολλές πόρτες για άμεση εισαγωγή σε Διδακτορικά Προγράμματα της Αμερικής και της Ευρώπης.

Πλέον, βρίσκομαι με υποτροφία στο École polytechnique fédérale de Lausanne (EPFL), το οποίο κατατάσσεται 11ο στη διεθνή λίστα καλύτερων πανεπιστημίων και 5ο στην Ευρώπη στον τομέα του Πολιτικού Μηχανικού. Το θέμα της διδακτορικής μου έρευνας αφορά στην Αντισεισμική Τεχνολογία Μεταλλικών Κατασκευών και είναι υπό την επίβλεψη ενός διεθνώς καταξιωμένου καθηγητή. Οι απαιτήσεις του διδακτορικού προγράμματος και της έρευνας πολλές, αλλά έπειτα από 2 χρόνια εντατικής δουλειάς, βρίσκομαι στο σημείο συγγραφής τριών διεθνών επιστημονικών περιοδικών και της παρουσίασης μιας εργασίας εξ’ αυτών στο επερχόμενο Παγκόσμιο Συνέδριο Αντισεισμικής Τεχνολογίας που θα διεξαχθεί το 2020 στην Ιαπωνία.

  • Υπήρξε κάποιο έναυσμα για να ασχοληθείς με το συγκεκριμένο επάγγελμα;

Σίγουρα επιτελική επιρροή στην επιλογή μου να σπουδάσω το επάγγελμα του Πολιτικού Μηχανικού είχε ο αδελφός του πατέρα μου, Κώστας Σκιαδόπουλος. Πρόκειται για έναν επιστήμονα με αξιοζήλευτη πορεία ως φοιτητής του Ε.Μ.Π., ως μεταπτυχιακός φοιτητής στην Αγγλία και ως ελεύθερος επαγγελματίας στη Ρόδο. Ο συνδυασμός του πάθους του για την επιστήμη που μετέδιδε με κάθε ευκαιρία και της εκτίμησης που χαίρει από μέλη της τοπικής κοινωνίας της Ρόδου ήταν ένα βήμα εμπρός, για να πάρω την απόφαση να τον ακολουθήσω. Έπειτα από χρόνια σπουδών, πλέον, χαίρομαι πολύ όταν συζητάμε και κατανοώ τις όμορφες και βέλτιστες λύσεις που προτείνει σε καθημερινές προκλήσεις έργων που αναλαμβάνει.

  • Με ποιον τρόπο πιστεύεις ότι συνέβαλαν το σχολείο και οι σπουδές στην καλλιέργεια και ανάπτυξη των απαραίτητων δεξιοτήτων;

Όπως το οικογενειακό-φιλικό αλλά και το περιβάλλον του αθλητισμού, σίγουρα και το σχολείο σε καθοριστικό βαθμό θέτουν, αρχικά, ισχυρές βάσεις για τη διαμόρφωση ενός ατόμου. Στα χρόνια που ακολουθούν, ξεκάθαρα, αναπτύσσεται η προσωπικότητα και εμπλουτίζονται οι γνώσεις μας, αλλά θεωρώ πως οι βάσεις προς αυτήν την κατεύθυνση έχουν τεθεί πολύ νωρίτερα, από τα σχολικά χρόνια.

  • Πόσο σημαντική ήταν η επιρροή των καθηγητών που σε ενέπνευσαν στην ακαδημαϊκή σταδιοδρομία σου;

Κατά τη διάρκεια των μαθητικών και φοιτητικών μου χρόνων, μπορώ να θυμηθώ πολλούς καθηγητές που με ενέπνευσαν και υπήρξαν η κινητήρια δύναμη να συνεχίσω με πάθος αυτό που αγαπώ. Όχι μόνο για την τεχνική τους ιδιότητα ως καθηγητές, αλλά για την πιο σημαντική τους ιδιότητα ως φίλοι και δάσκαλοι. Τέτοιους θεωρώ πως έχει ανάγκη το ελληνικό σχολείο, δασκάλους που αρχικά μπορούν να εκτιμήσουν τη διαφορετικότητα των μαθητών όσον αφορά στις ικανότητες και ανάγκες τους και έπειτα να διδάξουν το εκάστοτε μάθημα. Έτσι, θεωρώ, πως διαμορφώνεται μια κοινωνία δίκαιη και μορφωμένη με βάση τα προτερήματα όλων, που δεν είναι κατ’ ανάγκη τεχνικά/επιστημονικά.

  • Πιστεύεις ότι υπάρχει συνταγή για την επιτυχία;

Αν ορίσουμε ως επιτυχία την επίτευξη ενός στόχου, όσο μεγάλος και αν φαίνεται στα μάτια της κοινωνίας ή των media, τότε σίγουρα αυτή επέρχεται έπειτα από συνειδητή επιθυμία/επίγνωση του στόχου αυτού. Από την απόκτηση ενός πτυχίου πανεπιστημίου, την εκμάθηση μιας γλώσσας, την επισκευή μιας μηχανής, μέχρι οτιδήποτε άλλο, ισοδύναμα. Έτσι, στην πρώτη δυσκολία δεν τα παρατάς, απλά αλλάζεις τακτική και συνεχίζειςΌσο πιο γρήγορα ξέρεις τι στοχεύεις, τόσο το καλύτερο, διότι έχεις και τον απαραίτητο χρόνο για την προεργασία του.

  • Τι θα συμβούλευες ένα παιδί μικρότερης ηλικίας που ξεκινάει τώρα τη ενασχόληση με τη συγκεκριμένη επιστήμη και ονειρεύεσαι διακρίσεις;

Όπως και σε οτιδήποτε θεωρείται επιτυχές, έτσι και στην επιστήμη του Πολιτικού Μηχανικού, για να διακριθεί κανείς χρειάζεται να αφιερώσει και να θυσιάσει μέρος του εαυτού του. Οι πολυτεχνικές σχολές της Ελλάδας είναι απαιτητικές, αν κάποιος θέλει να τις αξιοποιήσει πλήρως, δίχως δηλαδή να τις ολοκληρώσει ως περαστικός. Απαιτεί μεθοδική και συνεχή ενασχόληση. Παρά τη διεθνή φήμη του ελληνικού πολυτεχνείου όμως, θα πρότεινα κανείς να προσπαθεί να αποκτά ερεθίσματα από πολυτεχνεία/εταιρίες του εξωτερικού είτε με ανταλλαγές φοιτητών, είτε και με συνεργατικές ερευνητικές εργασίες. Αυτό, γιατί το ελληνικό πολυτεχνείο είναι μεν πολύ ισχυρό στις απαραίτητες θεωρητικές βάσεις, πάσχει όμως σε σύγχρονα θέματα και εξελίξεις μηχανικού και στην πρακτική σύνδεση με την αγορά εργασίας.

  • Ποιο πρόσωπο υπήρξε το πρότυπό σου;

Συγκεκριμένα πρότυπα είχα όταν ήμουν αρκετά μικρότερος και αθώος. Μετά, συνειδητοποιεί κανείς πως, οτιδήποτε προβάλλεται ως ιδανικό και επιτυχές, μπορεί να κρύβει από πίσω του πολλές θυσίες και κόπους τα οποία καλύπτονται από το “success story”. Οπότε, προτιμάω να μην έχω συγκεκριμένα πρότυπα και να παίρνω από τους κοντινούς μου ανθρώπους τα θετικά τους στοιχεία. Είναι όλοι μου οι φίλοι, οι οποίοι ξεχωριστά έχουν διαφορετικά ενδιαφέροντα και γνώσεις και χαρακτηρίζονται από ηθικές αξίες, είναι οι καθηγητές μου με την εξειδίκευση στην επιστήμη και τη γενικότερη μόρφωσή τους, είναι ο θείος μου, ο οποίος έπειτα από χρόνια αφοσίωσης στον τομέα του Πολιτικού Μηχανικού συνεχίζει να έχει το ίδιο πάθος, είναι ο αδελφός μου, ο οποίος μού έμαθε να εκτιμάω διάφορες εκφάνσεις της ζωής πέραν της επιστήμης. Θυμάμαι, πάντως, ότι από μικρός εκτιμούσα ιδιαίτερα ανθρώπους οι οποίοι είχαν πάθος και αφιέρωναν ώρες σε αυτό που αγαπούν. Αρχικά, υπήρξε ο παππούς μου με τον οποίο αφιέρωνα χρόνο ως παιδί και αργότερα οι γονείς μου.

  • Ποιες είναι οι φιλοδοξίες και οι στόχοι σου για το μέλλον;

Μέχρι την ολοκλήρωση του διδακτορικού μου προγράμματος στοχεύω να αποκτήσω όσο το δυνατόν περισσότερες εμπειρίες, τόσο μέσα από τον χώρο της έρευνας και της επιστήμης του Πολιτικού Μηχανικού, όσο και μέσα από την εμπειρία που προσφέρει το εξωτερικό και η συναναστροφή με θετικά ιδιαίτερους ανθρώπους. Έπειτα από την ολοκλήρωση των διδακτορικών μου σπουδών, θα ήθελα να συνεχίσω με μεταδιδακτορικές σπουδές στην Αμερική ή στην Ιαπωνία, όπου προσφέρονται πολύ καλές ευκαιρίες στον τομέα της αντισεισμικής τεχνολογίας. Αυτό είναι το πλάνο μου προς το παρόν, αλλά χρήζει συνεχούς αναθεώρησης.

Ευελπιστώ πάντως, ότι αυτά που βιώνω εδώ στην Ελβετία, ήτοι την αίσθηση της αξιοκρατίας της κοινωνίας, της εργατικότητας, της ευθύνης και του αλληλοσεβασμού των πολιτών, να τα δω να συμβαίνουν και στην Ελλάδα. Αυτές οι συνθήκες θα δημιουργούσαν ξεκάθαρα πρόσφορο έδαφος επιστροφής.

Είμαστε περήφανοι όχι μόνο για την επαγγελματική εξέλιξη του Ανδρόνικου, αλλά και για το ήθος και τον χαρακτήρα του. Του ευχόμαστε καλή σταδιοδρομία σε ό,τι κάνει και να έχει πάντα επιτυχίες!