Πολλά άλλαξαν ή ήρθαν στην επιφάνεια με αφορμή την πανδημία Covid-19.

Ένα απ’ αυτά που αναδύθηκε είναι η δυνατότητα εργασίας από το σπίτι και πλέον το θέμα της τηλεργασίας συζητείται ευρέως.

Οι Πρόσκοποι των Δωδεκανήσων, η μεγαλύτερη κίνηση νέων στον τόπο μας αλλά και παγκοσμίως, έδωσαν στους Ανιχνευτές τους (εφήβους 15 έως 18 ετών) την ευκαιρία να ενημερωθούν και να προσεγγίσουν με τρόπο βιωματικό το θέμα. Μέσα από ένα Ανιχνευτικό Εργαστήριο, 8ωρη θεωρητική αλλά και πρακτική εκπαιδευτική δραστηριότητα, ενημερώθηκαν και δοκίμασαν στην πράξη την εμπειρία της απομακρυσμένης πρόσβασης στην εργασία.

Το Εργαστήριο φιλοξενήθηκε στο εργαστήριο Η/Υ των Εκπαιδευτηρίων «ΡΟΔΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ» και το περιεχόμενό του ήταν αξιόλογο:

  • Τον σχεδιασμό και την οργάνωση είχε ο Γιώργος Δέτσης, τελειόφοιτος του τμήματος Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Ο Γιώργος εργάζεται ως programme manager στο Innovathens, τον επιχειρηματικό επιταχυντή για startups στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων. Eίναι απόφοιτος του Ροδίων Παιδεία και Πρόσκοπος, κι έτσι τού είναι οικεία τα πρόσωπα, ο χώρος αλλά και οι διαδικασίες Προσκοπικής εκπαίδευσης.

  • Την αρχική εισήγηση, αλλά και υλικό για εισηγήσεις που ακολούθησαν, έκανε ο Γιώργος Παστίδης, Head of Sales Enablement Programs της Ericsson, με έδρα το Παρίσι και χώρο ευθύνης το παγκόσμιο δίκτυο εταιρειών της Ericsson.

Ο Γιώργος είναι κι αυτός Εκπαιδευτής Εκπαιδευτών, που συνεχίζει να προσφέρει την εθελοντική εργασία του στο Σώμα Ελλήνων Προσκόπων μέσω διαδικτυακών προγραμμάτων.

  • Συνέχισε ο Μάριος Χατζημιχάλης, διευθυντής του φροντιστηρίου «ΡΟΔΙΩΝ ΜΑΘΗΣΙΣ», μέρος του ομίλου των Εκπαιδευτηρίων «ΡΟΔΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ», που απευθύνεται σε όλους τους μαθητές της Ρόδου.

Ο Μάριος παρουσίασε το πρωτοποριακό σύστημα ψηφιακού μαθήματος που ολοκλήρωσε το Ροδίων Παιδεία από την οπτική του καθηγητή που δημιουργεί το ψηφιακό υλικό. Εντύπωση έκανε η δυνατότητα συνδυαστικής μάθησης (με μαθητές στην τάξη αλλά και on-line ταυτόχρονα), και το πώς αυτό γίνεται με την αντικατάσταση του μαυροπίνακα από τον Η/Υ του καθηγητή που προβάλλει άμεσα στον πίνακα της τάξης αλλά και στις οθόνες των μαθητών. Εκεί, οι μαθητές μπορούν να γράφουν κι αυτοί ταυτόχρονα στον πίνακα, να έχουν πρόσβαση στο μάθημα και μετά (αφού καταγράφεται και μένει ως αρχείο), αλλά και τον τρόπο ασύγχρονης συνεργασίας (ανάθεση εργασιών, απαντήσεις και σχολιασμός τους από τον καθηγητή) που αντικαθιστά την εργασία στο σπίτι που ξέραμε έως τώρα.

  • Δεύτερη παρουσία τηλεργαζομένου ήταν ο Παναγιώτης Χριστοφόρου, ραδιοφωνικός παραγωγός στο Ραδιόφωνο Λυχνάρι.

Ο Παναγιώτης, όπως και οι υπόλοιποι στο Radio Lihnari, τον καιρό της πανδημίας άρχισε να κάνει εκπομπές από το σπίτι του. Ως studio χρησιμοποιήθηκαν ερασιτεχνικά ηχητικά συστήματα, οι Η/Υ, ακόμα και τα κινητά τηλέφωνα των παραγωγών. Πλέον, σε περιπτώσεις ανάγκης, αλλά και από επιλογή για κάλυψη γεγονότων ή και απλά για ποικιλία, οι εκπομπές μπορούν να γίνουν από οποιοδήποτε σημείο που έχει πρόσβαση στο internet.

Μοιράστηκε την έλλειψη της αλληλεπίδρασης με τους συνεργάτες που τους έλειψε τις ημέρες της απομόνωσης, αλλά και τους προβληματισμούς που αναπτύσσονται για την έννοια του ιδιωτικού χρόνου και των εργασιακών δικαιωμάτων στο νέο περιβάλλον που διαμορφώνεται.

  • Σειρά πήρε ο Νίκος Δέτσης, στέλεχος της Εθνικής Τράπεζας.

Ο Νίκος μίλησε για την οργάνωση του γραφείου και του χρόνου της κατ΄ οίκον εργασίας και με ποιες τεχνικές αυτοπαρακίνησης, αυτοελέγχου και οργάνωσης προσπαθεί ο υπάλληλος να παραμείνει ουσιαστικός και αποδοτικός.

Μετά, η συζήτηση συνέχισε στην ασφάλεια των πληροφοριών και των πληροφοριακών συστημάτων. Εκεί, κύριο ρόλο παίζει ο χρήστης και η συμπεριφορά του, μια και το hardware και το software θεωρείται δεδομένο και θα του το παρέχει ο εργοδότης.

  • Μετά στο πλαίσιο του βιωματικού μέρους του Εργαστηρίου, οι Ανιχνευτές είχαν τη δυνατότητα να τους δοθεί εργασία που θα έπρεπε να ολοκληρώσουν με την ταυτόχρονη επεξεργασία αρχείων από 2 ή 3 «εργαζόμενους». Έζησαν, δηλαδή, την εμπειρία την ίδια στιγμή σε μια παρουσίαση ο ένας να γράφει κείμενο, ένας άλλος να προσθέτει και να μορφοποιεί εικόνα, ενώ ο τρίτος να βάζει τη μουσική.
  • Στην τρίτη αναφορά, σε περίπτωση εξ αποστάσεως εργασία, ο Νίκος Κυπριώτης, στέλεχος εταιρείας πληροφορικής, μίλησε στους Ανιχνευτές για τη χρήση του διαδικτύου από υπάλληλους εμπορικής εταιρείας για πρόσβαση στο πληροφοριακό της σύστημα (πωλήσεις, τιμολόγηση, αποθήκη κλπ.).

Ως Έφορος Κλάδου Ανιχνευτών στα Δωδεκάνησα, αλλά και ως γνώστης της Προσκοπικής προσέγγισης στη μάθηση, ο Νίκος έδωσε στους εφήβους πρόσβαση σε περιβάλλον πωλήσεων/τιμολόγησης και σενάριο, την οποία υλοποίησαν μέσω web browser με σύνδεση από τον υπολογιστή του καθενός.

  • Το Εργαστήριο ολοκληρώθηκε με συζήτηση – Forum, όπου οι Ανιχνευτές εξέφρασαν τη γνώμη και τους προβληματισμούς τους από όσα έζησαν και τις αλλαγές που έρχονται όχι μόνο στον τρόπο αλλά και στην έννοια της εργασίας.

Συζητήθηκε ο διαχωρισμός του ιδιωτικού από τον επαγγελματικό χώρο και χρόνο, η αποξένωση από συνεργάτες και πελάτες, η απώλεια (αλλά ίσως και δημιουργία νέων) θέσεων εργασίας, οι ευκαιρίες αλλά και οι απειλές από την παγκοσμιοποίηση της εργασίας.

Η παρουσία του Γιώργου Δέτση (από Αθήνα), του Γιώργου Πατσίδη (από Παρίσι), του Παναγιώτη Χριστοφόρου (την ώρα αυτή είχε εκπομπή), αλλά και μίας Ανιχνεύτριας που βρισκόταν στη Νάξο, έγινε μέσω Skype, δείχνοντας στην πράξη τις δυνατότητες που δίνει η τεχνολογία.

Ομοίως, χαιρετισμός και συζήτηση από απόσταση υπήρξε με τον Πρόεδρο του Σώματος Ελλήνων Προσκόπων κο Ισίδωρο Κανέτη και τον Περιφερειακό Έφορο Δωδεκανήσου κο Κυριάκο Μητρόπουλο.

Ήταν πραγματικά μια πρωτότυπη, επίκαιρη αλλά και ουσιαστικά χρήσιμη εμπειρία για τους Ανιχνευτές, αλλά και για τους ενήλικους που συμμετείχαν.

Φωτογραφίες