Τι είναι το άγχος;

 

Το άγχος αποτελεί μια φυσιολογική ψυχική και σωματική αντίδραση σε απαιτητικές καταστάσεις ή σε μια απειλή (αντίδραση πάλης-φυγής). To άγχος έχει σχέση με τις σκέψεις που κάνουμε, επηρεάζει το συναίσθημα, το σώμα και τη συμπεριφορά μας, ενώ διαχωρίζεται σε λειτουργικό και μη λειτουργικό.

Σκέψεις:

  • Και αν αποτύχω;
  • Πώς θα τα καταφέρω;
  • Και αν κάτι πάει στραβά;

Συναισθήματα:

  • Απογοήτευση  
  • Φόβος
  • Εκνευρισμός
  • Άγχος

Σωματικές αντιδράσεις:

  • Σωματικοί πόνοι (π.χ. πονοκέφαλοι), κόπωση
  • Διαταραχές συγκέντρωσης, ύπνου και διατροφής
  • Επαναλαμβανόμενες κινήσεις (π.χ. συνεχές χτύπημα ποδιού) και τικ
  • Ευερεθιστότητα
  • Ταχυκαρδία, εφίδρωση, ζαλάδες, κτλ.

Άγχος εξετάσεων. Γιατί υπάρχει;

 

Γιατί σκέφτομαι ότι: 

-θα κρίνουν αν είμαι ικανός/ή

-θα καθορίσουν το πώς βλέπουν οι άλλοι και το πώς αισθάνονται για εμένα

-θα καθορίσουν το μέλλον μου.

Άρα… ΠΡΕΠΕΙ να γράψω καλά → συναισθηματική φόρτιση

Τι πρέπει να κάνω;

 

Να παρέμβω!

Στο σώμα:

  • Με ευχάριστες δραστηριότητες: π.χ. μουσική, γυμναστική, χαλάρωση.

Στη σκέψη:

  • Με ανάλυση και έλεγχο των αρνητικών σκέψεων και των επιπτώσεων που πιθανολογούμε ότι μπορεί να έχουν.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΣΩΣΤΗ ΜΕΛΕΤΗ

«Η επιτυχία θέλει μέθοδο»

 

  • Για να αξιοποιήσεις τον διαθέσιμο χρόνο σου όσο πιο παραγωγικά γίνεται, φτιάξε ένα χρονοδιάγραμμα μελέτης, ξεκαθαρίζοντας πόσο χρόνο μπορείς να αφιερώσεις σε κάθε μάθημα.
  • Δώσε ιδιαίτερη προσοχή σε σημαντικά σημεία, τυχόν υποσημειώσεις, πίνακες και διαγράμματα.
  • Η καλή οργάνωση του χρόνου συνδέεται με καλά αποτελέσματα.
  • Από το βράδυ της προηγούμενης ημέρας να σημειώνεις σε μια λίστα τις υποχρεώσεις για την επόμενη ημέρα. Κάθε φορά που ολοκληρώνεις κάτι, βάλε ένα «√». Να συμβουλεύεσαι τη λίστα πολλές φορές στη διάρκεια της ημέρας. (Ποιο κεφάλαιο θέλει επανάληψη, τι κενό έχεις αφήσει, ποιες ασκήσεις πρέπει οπωσδήποτε να ολοκληρώσεις).
  • Να αντιστέκεσαι σθεναρά σε οτιδήποτε απειλεί τη συγκέντρωσή σου και διεκδικεί τον χρόνο σου, αν δεν περιλαμβάνεται στη λίστα (σε λογικό πλαίσιο φυσικά).
  • Αν νιώσεις να «κολλάς» κατά τη διάρκεια της μελέτης, σήκω να κάνεις κάτι ευχάριστο και αναζωογονητικό και επιστρέφεις ξανά. Μπορείς να ρίξεις λίγο νερό στο πρόσωπό σου ή να καθαρίσεις ένα φρούτο να φας, να κάνεις λίγη γυμναστική, περπάτημα ή χορό. Αντίθετα, το να δεις τηλεόραση συνήθως δεν φέρνει τα επιθυμητά αποτελέσματα και υπάρχει πάλι ο κίνδυνος να «κολλήσεις».
  • Να ξεκινάς το διάβασμα πάντα από τα πιο δύσκολα και βαρετά μαθήματα. Αυτά που κάθε φορά αναβάλλεις στο τέλος, είναι αυτά που πιθανόν δεν πρόλαβες να διαβάσεις!

Μπορείς επίσης να εναλλάσσεις τα μαθήματα για ποικιλία και ανανέωση, όχι όμως σε συντομότερα διαστήματα από μία ώρα.

Κάθε μαθητής έχει το δικό του στυλ μάθησης. Κάποιες ώρες όμως είναι καλύτερες για κάποιες λειτουργίες. Για παράδειγμα, οι πρωινές ώρες είναι κατάλληλες για ενασχόληση με πιο θεωρητικά μαθήματα. Δηλαδή για μάθηση που έχει σχέση με γεγονότα, λεπτομέρειες και καινούργιες έννοιες. Το απόγευμα είναι καλύτερο για επαναλήψεις και για μάθηση αντικειμένων που περιέχουν λιγότερες λεπτομέρειες. Οι βραδινές ώρες τέλος, ευνοούν την κριτική επεξεργασία. Έτσι, στον βαθμό που υπάρχει η δυνατότητα, μπορείτε να οργανώσετε τον χρόνο σας, ώστε τα πρωινά να διαβάζετε εύκολη θεωρία και τα βράδια να λύνετε ασκήσεις ή ερωτήσεις κρίσεως.

  • Η βραδινή μελέτη συγκρατείται καλύτερα στη μνήμη, όταν την ακολουθεί αμέσως μετά ο ύπνος, παρά όταν παρεμβάλλεται άλλη δραστηριότητα.

 

ΜΕΡΙΚΑ TIPS ΑΚΟΜΑ…

  • Μοίρασε την ύλη σε μικρές ενότητες.
  • Μοίρασε τις ώρες της ημέρας σου σε παραγωγικό χρόνο και σε ελεύθερο χρόνο. Είναι σημαντικό να ξέρεις σε ποια ώρα κάνεις τι. Αν αφήσεις το πρόγραμμά σας ελεύθερο, το πιο πιθανό είναι να μην κάνεις τίποτα ή να κάνεις τα ίδια και τα ίδια.
  • Όρισε από την αρχή της μέρας τις ώρες μελέτης, ξεκούρασης και χαλάρωσης.
  • Αξιοποίησε όλες τις ώρες της ημέρας για να μελετάς ή να ξεκουράζεσαι.
  • Μην διαβάζεις πολλές συνεχόμενες ώρες. Κάνε συχνά διαλείμματα αλλάζοντας παραστάσεις, απομακρύνσου για λίγο από τον χώρο διαβάσματος και κάνε κάτι που σε ευχαριστεί.

Ποτέ μη στεναχωριέσαι για τον χρόνο που χάθηκε,

απλώς φρόντισε να μην χάσεις άλλο χρόνο.

  • Αν την ώρα της μελέτης διασπάται η προσοχή σου και σκέπτεσαι άλλα πράγματα, μην προσπαθείς με το ζόρι να συγκεντρωθείς. Αντί να καταπιέζεις τον εαυτό σου, χαλάρωσε και δοκίμασε με ψυχραιμία και σταθερότητα να συγκεντρώσεις την προσοχή σου και πάλι. Αν σε βοηθά, επαναλάμβανε μέσα σου μια θετική λέξη όπως «συγκέντρωση», «επιστροφή» ή όποια σε βοηθάει… Η προσοχή σου θα επιστρέψει από μόνη της στο βιβλίο. Διαφορετικά, άλλαξε μάθημα.
  • Απόφυγε να έχεις σε λειτουργία την τηλεόραση αυτές τις μέρες, αλλά και την περίοδο των εξετάσεων.
  • Μην διαβάζεις όποιο σχετικό δημοσίευμα βρίσκεις, παρά μόνο ό,τι είναι χρήσιμο και από έγκυρες πηγές.