Γιατί ο Ντόναλντ Τραμπ αποτελεί αντιπαράδειγμα ψύχραιμης συμπεριφοράς; Πώς μπορούμε να βγούμε νικητές μέσα από έναν διαπληκτισμό; Ποια είναι η σημασία της ανωτερότητας και πώς μπορούμε να διατηρούμε την ψυχραιμία μας, όταν δεχόμαστε επίθεση;
Επιμέλεια: Ανθούλα Πομπού, Μαθήτρια της Γ’ Γυμνασίου
Στις 22 Φεβρουαρίου, την ώρα της ΖΕΔ, μαθήτριες και μαθητές του Γυμνασίου και του Λυκείου μας είχαν τη χαρά να παρακολουθήσουν μια παρουσίαση του κ. Κυριάκου Κυριακούλη, Γενικού Διευθυντή των Εκπαιδευτηρίων μας, με τίτλο «Πριν εκραγείς, γυρνά το παιχνίδι, στο γήπεδο της διπλωματίας».
Η παρουσίαση αναφέρθηκε κυρίως σε ζητήματα που απασχολούν τους μαθητές όπως οι φήμες, οι προσβολές και ο τρόπος επίλυσης προσωπικών διαφορών. Αρχικά, προβλήθηκαν οι λόγοι για τους οποίους μπορεί να ξεκινήσει ένας καυγάς, που μπορεί να προκληθεί κυρίως εξαιτίας της λανθασμένης συζήτησης κι επικοινωνίας ανάμεσα σε δύο ή περισσότερους ανθρώπους/μαθητές/φίλους. Ακόμη, αναδείχθηκαν τα σωστά χαρακτηριστικά που πρέπει να υπάρχουν σε μια συζήτηση, όπως ο σεβασμός και η ενεργητική ακρόαση.
Στην παρουσίαση είχαν την ευκαιρία να συμμετάσχουν βιωματικά οι μαθητές και των δύο βαθμίδων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με τον δικό τους τρόπο, αναπαριστώντας μια συζήτηση ανάμεσα σε δύο παιδιά για μια σχολική εργασία. Το βιωματικό σεμινάριο, το οποίο επιμελήθηκε ο κ. Κυριακούλης, αφορούσε δύο διαφορετικές προσωπικότητες. Με τη θεατρικότητα που υπήρξε, δόθηκε η ευκαιρία στις μαθήτριες και στους μαθητές να γίνει πιο κατανοητό το συμπέρασμα πως, για την επίτευξη μιας εποικοδομητικής αλλά και ευχάριστης συζήτησης, πρέπει να γίνονται αντιληπτά τα δύο κύρια χαρακτηριστικά του «καταλαβαίνω» και του «νιώθω», όπως ανέφερε και ο ίδιος.
Στο πλαίσιο αυτό κινήθηκε και η ΖΕΔ της 29ης Φεβρουαρίου, με μαθητές της Γ’ Γυμνασίου να παρακολουθούν μια παρουσίαση με τίτλο «Σιγά μην τσακωθώ!» στο Αμφιθέατρο των Εκπαιδευτηρίων, με παρουσιαστή πάλι τον κ. Κυριακούλη. Η παρουσίαση αυτή αναφέρθηκε στους τρόπους με τους οποίους μπορούν οι μαθητές να αντιμετωπίσουν επικριτικά σχόλια.
Ξεκινώντας με το ερώτημα «Τι κάνουμε όταν μας προσβάλλουν και μας επιτίθενται με οποιονδήποτε τρόπο;», συζητήθηκαν τρόποι με τους οποίους μπορούμε να βγούμε κερδισμένοι χωρίς να χάνουμε. Αν ξεκινήσουμε από μικρή ηλικία κάνοντας χρήση των κατάλληλων εργαλείων, θα γίνουμε πιο δυνατοί. Το μυστικό είναι να μην μπούμε στην παγίδα μια να προσβάλλουμε όταν δεχόμαστε προσβολή ή επίθεση και να συνειδητοποιήσουμε πόσο σημαντική είναι η ανωτερότητα.
Αφού συζητήθηκαν αναποτελεσματικές αντιδράσεις που μπορεί να επιδείξουμε σε τέτοιες καταστάσεις, δόθηκαν προτάσεις και ιδέες από τα ίδια τα παιδιά με βάση τι τούς ταιριάζει και μπορεί να αξιοποιηθούν κατά τη διάρκεια μιας διαφωνίας.
Διαπιστώθηκε πως σε κάθε επιθετική και προσβλητική συμπεριφορά, υπάρχει η ανάλογη κατάλληλη και έξυπνη συμπεριφορά, ώστε να βγούμε νικητές από αυτό. Άλλωστε, προστατεύοντας τον εαυτό μας, είναι πιο εύκολο να αφοπλίζουμε τον αντίπαλό μας. Φυσικά, παίζει ρόλο και το περιεχόμενο της προσβολής, αλλά είναι σημαντικό να μην επηρεαστούμε όπως και να ‘χει.
Κι αν δεν καταφέρουμε να βγάλουμε άκρη; Πάντα μπορούμε να απευθυνθούμε σε ένα ενήλικο άτομο που εμπιστευόμαστε (π.χ. έναν εκπαιδευτικό) ή να ζητήσουμε υποστήριξη στο Διεπιστημονικό Κέντρο Συμβουλευτικής Παιδιών, Εφήβων, Γονέων «ΡΟΔΙΩΝ Ανάδρασις» ή σε μαθητές-διαμεσολαβητές.
Κοινό χαρακτηριστικό και των δύο παρουσιάσεων, λοιπόν, ήταν πως οι μαθητές συμμετείχαν, εκφράζοντας τις απόψεις, τις απορίες και τους προβληματισμούς τους, διατηρώντας αμείωτο το ενδιαφέρον του ακροατηρίου.
Θωρακιζόμαστε και θωρακίζουμε τη ζωή μας!