Η εκπαίδευση εκτός των τειχών της τάξης έχει τη δύναμη να μετατρέψει τη μάθηση σε μια περιπέτεια γεμάτη ανακαλύψεις και νέες εμπειρίες. Ένας τομέας που προσφέρει ένα μοναδικό και αναντικατάστατο εκπαιδευτικό περιβάλλον είναι τα μικροβιολογικά εργαστήρια. Μέσα από την επίσκεψη σε ένα τέτοιο εργαστήριο, οι μαθητές ανακαλύπτουν όχι μόνο τον κόσμο των μικροοργανισμών, αλλά και πώς η επιστήμη λειτουργεί στην πράξη.

Επιμέλεια: Κατερίνα Δέμπελη, Βιολόγος

 

Οι μαθήτριες και μαθητές της Β’ Λυκείου του 3ου πεδίου, σπουδών υγείας και ζωής, ενημερώνονται για τις σχολές, τις σπουδές και τα αντίστοιχα επαγγέλματα. Στο πλαίσιο των βιωματικών δράσεων που πραγματοποιούνται στα Εκπαιδευτήριά μας, επισκεφθήκαμε τη μικροβιολόγο κ. Μαυρολιά, μητέρα της μαθήτριάς μας Αλκμήνης Σταθοπούλου, στο εργαστήριό της στην Κρεμαστή. Τα παιδιά έμαθαν για το περιεχόμενο της ειδικότητας της Μικροβιολογίας, για τα βασικά μαθήματα των σπουδών της και για τις αλλαγές που έχουν γίνει.

Στη συνέχεια, εξοικειώθηκαν με τη διαδικασία της αιμοληψίας και είδαν τη χρήση διαφορετικών μπουκαλιών ανάλογα με την εξέταση που θα ακολουθήσει. Παρακολούθησαν φυγοκέντρηση αίματος και κατανόησαν την ύπαρξη ιζήματος (έμμορφα συστατικά) και υπερκείμενου διαλύματος (ορός αίματος).

Επίσης, πραγματοποίησαν γενική εξέταση αίματος μέσω μηχανήματος και αξιολόγησαν τα αποτελέσματα για τα ερυθρά και λευκά αιμοσφαίρια και τα αιμοπετάλια. Είδαν τη χρήση μικροσκοπίου για την εύρεση του αριθμού των διαφορετικών κατηγοριών λευκών αιμοσφαιρίων και συζήτησαν πως η αύξηση τους αποτελεί διαγνωστικό δείκτη διαφόρων ασθενειών. Η μικροβιολόγος μάς ετοίμασε και παρασκευάσματα αίματος για να παρατηρηθούν στο εργαστήριο Βιολογίας του σχολείου μας.

Αυτή η εμπειρία δεν είναι μόνο εκπαιδευτική, αλλά επίσης έμπνευσης και προσφέρει πολλά παιδαγωγικά οφέλη.

Ανάπτυξη ενδιαφέροντος για την Επιστήμη:

Η επίσκεψη σε ένα μικροβιολογικό εργαστήριο αφυπνίζει το ενδιαφέρον των μαθητών για την επιστήμη. Η επαφή με τους μικροοργανισμούς σε πραγματικό περιβάλλον και η παρατήρηση των διαδικασιών που ακολουθούν οι επιστήμονες για τη μελέτη τους μπορεί να ενθαρρύνει τους μαθητές να εξερευνήσουν περισσότερο τον κόσμο της επιστήμης.

Μάθηση μέσω βιωματικής εμπειρίας:

Τα μικροβιολογικά εργαστήρια προσφέρουν μια βιωματική προσέγγιση της μάθησης. Οι μαθητές έρχονται αντιμέτωποι με τους μικροοργανισμούς με όλες τους τις αισθήσεις και μπορούν να αναπτύξουν μια πιο βαθιά κατανόηση για το θέμα που μελετούν.

Προώθηση κριτικής σκέψης και συνεργατικού εργαστηρίου:

Οι δραστηριότητες που διεξάγονται σε ένα μικροβιολογικό εργαστήριο ενθαρρύνουν την κριτική σκέψη και τη συνεργατική εργασία. Οι μαθητές πρέπει να αναλύσουν πληροφορίες, να σχολιάζουν αποτελέσματα και να συνεργάζονται για την επίλυση προβλημάτων, ενισχύοντας τις δεξιότητές τους σε αυτούς τους τομείς.

Ενίσχυση της αυτοπεποίθησης:

Η επιτυχής αντιμετώπιση προκλήσεων και η ενσωμάτωση νέων γνώσεων μπορεί να ενισχύσει την αυτοπεποίθηση των μαθητών. Καθώς ανακαλύπτουν και μελετούν τον κόσμο των μικροοργανισμών, οι μαθητές αποκτούν περισσότερη εμπιστοσύνη στις ικανότητές τους και στην ικανότητά τους να αντιμετωπίζουν προκλήσεις.

Η επίσκεψη σε ένα μικροβιολογικό εργαστήριο προσφέρει ένα μοναδικό περιβάλλον μάθησης που ενθαρρύνει την εξερεύνηση, την κριτική σκέψη και τη συνεργατική εργασία. Αυτές οι εμπειρίες όχι μόνο εμπνέουν τους μαθητές να αγαπήσουν την επιστήμη, αλλά και να αναπτύξουν δεξιότητες και αυτοπεποίθηση που θα τους φέρουν επιτυχία σε όλους τους τομείς της ζωής τους.

Ευχαριστούμε θερμά την κ. Μαυρολιά για τη θερμή υποδοχή των παιδιών και τη χαρά με την οποία μοιράστηκε τις γνώσεις και τις εμπειρίες της μαζί τους.