Ολοκλήρωσε τις βασικές σπουδές της στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Ωστόσο, ένα βασικό της κίνητρο για να μπορέσει ως εκπαιδευτικός να υποστηρίξει κάθε μαθητή της στη διαδικασία της μάθησης την οδήγησαν σε μεταπτυχιακό με θέμα την Ψυχοπαιδαγωγική της Ένταξης και την Ειδική Αγωγή και εν τέλει στη Ζυρίχη. Εκεί, έχει αναλάβει ένα καινούργιο Project για μαθητές στο φάσμα του αυτισμού και την προετοιμασία τους για την ενήλικη ζωή. Ο λόγος για τη Λιάνα Κουμνάκη, απόφοιτη μαθήτρια των Εκπαιδευτηρίων «ΡΟΔΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ», η οποία θεωρεί πως η κριτική και «out of the box» σκέψη, η ενσυναίσθηση, η δημιουργικότητα και η ευελιξία είναι από τις πιο σημαντικές δεξιότητες για έναν παιδαγωγό. Στην ιδιαιτέρως ενδιαφέρουσα συνέντευξη που ακολουθεί, η Λιάνα θίγει πολλά ενδιαφέροντα ζητήματα για νέα παιδιά που θέλουν να ασχοληθούν με το συγκεκριμένο επάγγελμα, έχοντας συναίσθηση του βάρους αυτής της ευθύνης, αλλά ταυτόχρονα και της ικανοποίησης που μπορεί να προσφέρει το λειτούργημα του παιδαγωγού. Όπως δηλώνει και η ίδια, άλλωστε, «μέσω της δουλειάς αυτής μπορεί να αλλάξει η κοινωνία μας προς το καλύτερο».

 

Ποια είναι η δική σου επαγγελματική πορεία και πώς νιώθεις για αυτήν;

Το 2009 ολοκλήρωσα τις σπουδές μου στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου και ξεκίνησα να δουλεύω ως αναπληρώτρια δασκάλα σε διαφορετικά Δημοτικά Σχολεία. Τα χρόνια που δούλευα ως αναπληρώτρια, γνώρισα πολλούς διαφορετικούς μαθητές και παρατήρησα ότι ένα μεγάλο ποσοστό μαθητών δυσκολεύεται να προσαρμοστεί στους ρυθμούς και το περιβάλλον του εκπαιδευτικού συστήματος, με αποτέλεσμα πολλοί από αυτούς να χάνουν το κίνητρο για μάθηση. Αυτό με στενοχωρούσε πολύ, γιατί έβλεπα μαθητές που ήθελαν και μπορούσαν να μάθουν με έναν διαφορετικό τρόπο, να χάνουν ευκαιρίες προσωπικής εξέλιξης και να επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό η αυτοεικόνα τους. Το γεγονός αυτό μού δημιούργησε την ανάγκη να αποκτήσω τις γνώσεις και τα εργαλεία, έτσι ώστε να μπορέσω ως εκπαιδευτικός να υποστηρίξω στη διαδικασία της μάθησης κάθε έναν μαθητή της τάξης μου. Αυτός ήταν και ο λόγος που αποφάσισα να ξεκινήσω μεταπτυχιακό με θέμα την Ψυχοπαιδαγωγική της Ένταξης και την Ειδική Αγωγή. Πέρασαν, έτσι, τρία πολύ γεμάτα και διδακτικά χρόνια, τα οποία αποτέλεσαν την αρχή της πορείας μου σε αυτόν τον τομέα. Τελειώνοντας το μεταπτυχιακό, θέλησα να γνωρίσω ένα διαφορετικό εκπαιδευτικό σύστημα, με σκοπό να διευρύνω το πεδίο της σκέψης μου και έτσι «ξεσκόνισα» τα γερμανικά μου και μετακόμισα στη Ζυρίχη, όπου έκτοτε δουλεύω σε ένα ελβετικό Ειδικό Σχολείο. Πέρυσι, ολοκλήρωσα εδώ στην Ελβετία μια ειδίκευση στις Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές και φέτος ανέλαβα ένα καινούργιο Project του σχολείου για μαθητές στο φάσμα του Αυτισμού και την προετοιμασία τους για την ενήλικη ζωή.

Υπήρξε κάποιο έναυσμα για να ασχοληθείς με το συγκεκριμένο επάγγελμα και ποιο ήταν αυτό;

Κάτι που είχα παρατηρήσει αρκετά νωρίς, ήταν πως μου άρεσε πολύ να περνάω χρόνο με τα μικρά παιδιά. Μου είχε κάνει εντύπωση, αλλά δεν ήμουν σίγουρη πως θέλω να ακολουθήσω τον δρόμο των παιδαγωγικών. Ούσα μαθήτρια, είχα πολύ διαστρεβλωμένη εικόνα για τα διάφορα επαγγέλματα που σκόπευα να δηλώσω στο μηχανογραφικό. Τελικά, με βοήθησαν πολύ οι συζητήσεις με επαγγελματίες από διαφορετικούς τομείς. Ο τρόπος με τον οποίο μού είχαν μιλήσει οι δάσκαλοι για τη δουλειά τους ξεχείλιζε αγάπη και δημιουργικότητα και, ακούγοντάς τους να περιγράφουν το έργο τους, κάτι μέσα μου έκανε «κλικ». Αυτός ήταν ο λόγος για τον οποίο αποφάσισα τελικά να ακολουθήσω αυτό το επάγγελμα, μια απόφαση που τελικά με δικαίωσε.

Με ποιον τρόπο πιστεύεις ότι συνέβαλαν το σχολείο και οι σπουδές σου στην καλλιέργεια και ανάπτυξη των απαραίτητων δεξιοτήτων για το συγκεκριμένο αντικείμενο ενασχόλησής σου;

Η κριτική και «out of the box» σκέψη, η ενσυναίσθηση, η δημιουργικότητα και η ευελιξία θεωρώ πως είναι από τις πιο σημαντικές δεξιότητες για έναν παιδαγωγό. Το γεγονός ότι στα Εκπαιδευτήρια «ΡΟΔΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ» γίνεται μία προσπάθεια να ασχοληθούν οι μαθητές πέρα από τα μαθήματα, με δημιουργικές και ομαδικές δραστηριότητες, συμβάλλει στην ανάπτυξη αυτών των δεξιοτήτων, που κατά τα άλλα δεν αποτελούν δυστυχώς προτεραιότητα για το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Επίσης, οι καθηγητές, οι οποίοι στέκονται δίπλα στους μαθητές τους και τους υποστηρίζουν με αγάπη και ενσυναίσθηση, αποτελούν παράδειγμα και έμπνευση για όσους θέλουν να ακολουθήσουν τον δρόμο των παιδαγωγικών.

Φωτογραφία της Λιάνας από τα σχολικά της χρόνια στα Εκπαιδευτήρια «ΡΟΔΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ» 

 

Πόσο σημαντική ήταν η επιρροή των καθηγητών που σε ενέπνευσαν στην ακαδημαϊκή σταδιοδρομία σου;

Κατά τα σχολικά και φοιτητικά μου χρόνια, γνώρισα καθηγητές που αγαπούσαν με πάθος τη δουλειά τους και την έκαναν με πολύ μεράκι και αφοσίωση και είμαι πολύ ευγνώμων γι’ αυτό. Από αυτούς δεν μπορώ να μην ξεχωρίσω την κ. Τζουριάδου και τον κ. Μπάρμπα, καθηγητές μου στο μεταπτυχιακό, οι οποίοι αποτέλεσαν σημείο αναφοράς για μένα και τον τρόπο που σκέφτομαι σήμερα.

Πιστεύεις ότι υπάρχει συνταγή για την επιτυχία;

Η επιτυχία είναι μία αφηρημένη έννοια που ο καθένας μπορεί να την ορίσει διαφορετικά. Προσωπικά, συνδέω την επιτυχία σε μεγάλο βαθμό με την προσωπική εξέλιξη. Και πολύ σημαντικός παράγοντας για την προσωπική εξέλιξη θεωρώ πως αποτελεί η επιλογή στόχων που έχουν νόημα για εμάς προσωπικά.  Το νόημα που δίνουμε σε κάθε στόχο μας, θα αποτελέσει το εσωτερικό μας κίνητρο για την επίτευξή του.

Τι θα συμβούλευες ένα παιδί μικρότερης ηλικίας που ξεκίνησε τώρα την ενασχόλησή του  με τη συγκεκριμένη επιστήμη και ονειρεύεται διακρίσεις;

Το αποτύπωμα που μπορεί να αφήσει ένας παιδαγωγός στη ζωή των μαθητών του και κατ’ επέκταση στην κοινωνία είναι τεράστιο. Θα συμβούλευα οποιοδήποτε θέλει να ασχοληθεί με αυτό το επάγγελμα να έχει συναίσθηση του βάρους αυτής της ευθύνης, αλλά και της ικανοποίησης που μπορεί να προσφέρει το γεγονός, ότι μπορεί μέσω της δουλειάς αυτής να αλλάξει την κοινωνία μας προς το καλύτερο.

Υπήρξε κάποιο πρόσωπο που αποτέλεσε πρότυπό σου και πως σε ενέπνευσε;

Στην πορεία μου υπήρξαν πολλοί άνθρωποι, τους οποίους εκτίμησα και από τους οποίους έμαθα πολλά. Δεν μπορώ να πω ότι είχα κάποιο συγκεκριμένο πρότυπο. Κυρίως με ενέπνευσαν πολλά και διαφορετικά χαρακτηριστικά από ανθρώπους που συνάντησα στη ζωή μου. Άλλος με τις γνώσεις του, άλλος με τη δημιουργικότητα, άλλος με την πρωτοτυπία του κλπ. Όλοι, όμως, όσοι με ενέπνευσαν είχαν κάτι κοινό: την αγάπη τους για αυτό που κάνουν.

Ποιες είναι οι φιλοδοξίες και οι στόχοι σου για το μέλλον;

Προς το παρόν, νιώθω πως υπάρχουν πολλά ακόμα να μάθω εδώ στην Ελβετία. Ως στόχο έχω θέσει να εκμεταλλευτώ στο έπακρο την παραμονή μου εδώ και να γνωρίσω σε μεγαλύτερο βάθος το εκπαιδευτικό, αλλά και γενικότερα το κοινωνικό τους σύστημα. Για το μέλλον, θα ήθελα κάποια στιγμή, αν το επιτρέψουν οι συνθήκες και νιώσω ότι η Ελβετία μού έδωσε αυτά που είχα να πάρω, να επιστρέψω στη Ρόδο. Θα ήθελα ιδανικά να αφήσω και εγώ το δικό μου μικρό αποτύπωμα στο μέρος όπου μεγάλωσα και αγαπώ.

Η πορεία της Λιάνας μάς κάνει όλους περήφανους. Είμαστε περήφανοι όχι μόνο για την επαγγελματική της εξέλιξη, αλλά και για το ήθος και τον χαρακτήρα της. Του ευχόμαστε καλή σταδιοδρομία σε ό,τι κάνει!