Ο Sir Ken Robinson υπήρξε θιασώτης ριζικών αλλαγών στην εκπαίδευση, καθώς δεν σταματούσε να επαναλαμβάνει ότι τα σχολεία πρέπει να σταματήσουν να παρέχουν τυποποιημένη μάθηση. Οι ομιλίες του και τα βιβλία του αποτέλεσαν κατά καιρούς υλικό στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών μας και οι ιδέες του συνέβαλαν στη διαμόρφωση της φιλοσοφίας των Εκπαιδευτηρίων μας.

 

Θλίψη προκάλεσε η είδηση ότι ο Sir Ken Robinson έφυγε από τη ζωή. Το τελευταίο χρονικό διάστημα έδινε μάχη με τον καρκίνο και άφησε την τελευταία του πνοή στην ηλικία των 70 ετών. Την είδηση έκανε γνωστή η οικογένειά του με ανάρτηση σε γνωστό μέσω κοινωνικής δικτύωσης την Παρασκευή, 21 Αυγούστου 2020.

Ο Sir Ken Robinson υπήρξε θιασώτης ριζικών αλλαγών στην εκπαίδευση, καθώς δεν σταματούσε να επαναλαμβάνει ότι τα σχολεία πρέπει να σταματήσουν να παρέχουν τυποποιημένη μάθηση. Διαφορετικά, το μόνο που κάνουν είναι να σκοτώνουν τη δημιουργικότητα των μαθητών.

Σύντομο βιογραφικό

Ο Sir Ken Robinson γεννήθηκε στο Λίβερπουλ, στις 4 Μαρτίου 1950, προερχόμενος από εργατική οικογένεια. Ήταν συγγραφέας και σύμβουλος σε θέματα εκπαίδευσης και καλλιτεχνικής παιδείας. Συνηγορούσε υπέρ των δραστικών αλλαγών στα σχολεία, με στόχο να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες, προκειμένου να ευδοκιμήσουν τα ταλέντα των παιδιών και να δοθεί ο απαραίτητος χώρος για να ξεδιπλωθεί η φαντασία, να αναδυθεί η πρωτοτυπία και να προκύψει η καινοτομία. Ο Sir Ken Robinson διετέλεσε διευθυντής του έργου «Η Τέχνη στα σχολεία» μεταξύ 1985 – 1989 και καθηγητής Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο του Warwick, ενώ χρίστηκε ιππότης (παίρνοντας τον τίτλο του Sir) από τη Βασίλισσα Ελισάβετ II της Αγγλίας, για τη συμβολή του στις Τέχνες. Κατοικούσε μόνιμα στο Λος Άντζελες με τη γυναίκα του, Μαρία-Τερέζα, και τα δύο παιδιά τους.

Ιδέες για την εκπαίδευση

Ο Sir Ken Robinson έχει προτείνει ότι για να συμμετάσχουν οι μαθητές στη μαθησιακή διαδικασία και να επιτύχουν τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα, η εκπαίδευση πρέπει να αναπτυχθεί σε τρία μέτωπα. Πρώτον, ότι θα πρέπει να προωθεί την πολυμορφία προσφέροντας ένα ευρύ πρόγραμμα σπουδών και να ενθαρρύνει την εξατομικευμένη μαθησιακή διαδικασία. Επίσης, θα πρέπει να προωθεί την περιέργεια μέσω της δημιουργικής διδασκαλίας, η οποία εξαρτάται από την υψηλής ποιότητας κατάρτιση των εκπαιδευτικών. Τέλος, θα πρέπει να επικεντρωθεί στην αφύπνιση της δημιουργικότητας μέσω εναλλακτικών διδακτικών διαδικασιών που έχουν λιγότερη έμφαση στην τυποποίηση των εξετάσεων, δίνοντας την ευθύνη για τον καθορισμό της πορείας της εκπαίδευσης σε επιμέρους σχολεία και εκπαιδευτικούς. Πιστεύει, επίσης, ότι ένα μεγάλο μέρος του σημερινού συστήματος εκπαίδευσης στις Ηνωμένες Πολιτείες ενισχύει τη συμμόρφωση, την υποταγή και την τυποποίηση αντί για δημιουργικές προσεγγίσεις στη μάθηση. Ο Sir Ken Robinson τονίζει ότι αυτό μπορεί να πετύχει, μόνο αν αναγνωρίσουμε ότι η εκπαίδευση είναι δύο οργανικά συστήματα και όχι ένα μηχανικό.

Ομιλίες και βιβλία

O Sir Ken Robinson ήταν διεθνώς αναγνωρισμένος ως ένας πρωτοπόρος στον τομέα ανάπτυξης της εκπαίδευσης, της δημιουργικότητας και της καινοτομίας. Ήταν, επίσης, ένας από τους σημαντικότερους ομιλητές παγκοσμίως, καθώς οι ομιλίες του ασκούν βαθιά επιρροή σε κάθε ακροατήριο οπουδήποτε στον κόσμο. Υπολογίζεται ότι πάνω από 240 εκατομμύρια θεατές σε περισσότερες από 150 χώρες έχουν δει τα διάσημα πλέον βίντεο των ομιλιών του στα περίφημα TED Conferences, του 2006, του 2010 και του 2013. Οι ομιλίες αυτές είναι χαρακτηριστικές του διαφορετικού τρόπου σκέψης που είχε για την εκπαίδευση και του οράματός του για μια ουσιαστική προσφορά του σχολείου. Συνεργάστηκε, επίσης, με κυβερνήσεις στην Ευρώπη, την Ασία και τις ΗΠΑ, με διεθνείς φορείς και με κάποιους από τους μεγαλύτερους πολιτιστικούς οργανισμούς του κόσμου, ενώ βιβλία του έχουν μεταφραστεί και στα ελληνικά, όπως το «Βρες το στοιχείο σου» και η «Άλλη λογική».

Οι ομιλίες του και τα βιβλία του αποτέλεσαν κατά καιρούς υλικό στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών του σχολείου μας και οι ιδέες του συνέβαλαν στη διαμόρφωση της φιλοσοφίας των Εκπαιδευτηρίων μας.

 

Οι ομιλίες του στα TED

2006: Πώς το σχολείο σκοτώνει τη δημιουργικότητα

2010: Φέρτε την επανάσταση στην εκπαίδευση! 

2013: Πώς να δραπετεύσουμε απ’ την κοιλάδα του θανάτου της εκπαίδευσης