Τι μπορούμε να κάνουμε όταν νιώθουμε πολύ άγχος πριν από ένα διαγώνισμα; Πώς μπορούμε να καταλάβουμε αν το άγχος μας είναι «φυσιολογικό» ή αν πρέπει να ζητήσουμε βοήθεια; Πώς μπορούμε να στηρίξουμε έναν φίλο ή φίλη που φαίνεται αγχωμένος/η; Υπάρχουν τρόποι να χαλαρώνουμε, όταν έχουμε πολλές υποχρεώσεις ή πίεση από το σχολείο;

Επιμέλεια: Μάνος Δεληγιαννάκης, Φιλόλογος

Την Πέμπτη, 30 Οκτωβρίου 2025, δύο εκπρόσωποι από την εταιρία ψυχικής υγείας «Πανάκεια», οι κκ. Αλεξία Κυπριώτη και Ντίνα Σιάγκα, ψυχολόγοι, επισκέφθηκαν τα Εκπαιδευτήρια «ΡΟΔΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ» και πραγματοποίησαν μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα και διαδραστική ομιλία στις μαθήτριες και στους μαθητές του Γυμνασίου μας, με θέμα «Ρώτα με για την ψυχική υγεία…». Σε αυτή τη δράση, μαθητές ετοιμάζουν ερωτήσεις και οι ειδικοί προσπαθούν να απαντήσουν όσο πιο απλά και εμπεριστατωμένα γίνεται στους προβληματισμούς των παιδιών.

Η πρωτοβουλία αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο της ψυχοκοινωνικής αγωγής του σχολείου και στόχο είχε να βοηθήσει τους μαθητές να κατανοήσουν καλύτερα τι είναι το άγχος, πώς εκδηλώνεται και πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά στην καθημερινότητα.

Οι εκπρόσωποι της «Πανάκειας» εξήγησαν ότι το άγχος είναι μια φυσιολογική ανθρώπινη αντίδραση, η οποία συχνά λειτουργεί προειδοποιητικά και κινητοποιεί το άτομο να αποδώσει καλύτερα. Ωστόσο, όταν το άγχος γίνεται υπερβολικό ή παρατεταμένο, μπορεί να επηρεάσει τη συγκέντρωση, τον ύπνο, τη διάθεση και την αυτοπεποίθηση των μαθητών. Μέσα από παραδείγματα και βιωματικές ασκήσεις, τα παιδιά έμαθαν να αναγνωρίζουν σημάδια και συμπτώματα του άγχους, όπως οι σωματικές εντάσεις, οι αρνητικές σκέψεις και οι συναισθηματικές μεταπτώσεις.

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη συναισθηματική νοημοσύνη, δηλαδή στην ικανότητα να αναγνωρίζουμε, να εκφράζουμε και να διαχειριζόμαστε τα συναισθήματά μας, καθώς και να κατανοούμε τα συναισθήματα των άλλων. Οι εισηγήτριες τόνισαν ότι η ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης συμβάλλει ουσιαστικά στη μείωση του άγχους και στην ενίσχυση των κοινωνικών δεξιοτήτων.

Στην ομιλία οι μαθητές συμμετείχαν ενεργά, εξέφρασαν απορίες και μοιράστηκαν προσωπικές εμπειρίες σχετικά με το άγχος των εξετάσεων, τις κοινωνικές σχέσεις και τις απαιτήσεις της σχολικής ζωής. Η συμμετοχή τους ανέδειξε τη σημασία του να μιλούμε ανοιχτά για τα συναισθήματά μας και να ζητούμε υποστήριξη όταν τη χρειαζόμαστε.

Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με ένα μήνυμα ελπίδας και ενδυνάμωσης: το άγχος δεν είναι εχθρός, αλλά ένα σήμα που μας καλεί να φροντίσουμε καλύτερα τον εαυτό μας. Με σωστή ενημέρωση, κατανόηση και υποστήριξη, μπορούμε να το μετατρέψουμε σε δύναμη και σύμμαχο.

Η δράση κίνησε το ενδιαφέρον των παιδιών και γι’ αυτόν τον λόγο προγραμματίζουμε σύντομα άλλη παρέμβαση με θέμα τη διαχείριση του άγχους.