Οι έννοιες της έρευνας και της δημιουργίας είναι αλληλένδετες με το εκπαιδευτικό σύστημα που στοχεύει στη διαμόρφωση σκεπτόμενων ανθρώπων, με οξυμμένη κριτική ικανότητα, σφαιρική ερμηνευτική προσέγγιση και τεκμηριωμένη άποψη. Τα Εκπαιδευτήρια «ΡΟΔΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ», από την αρχή της ίδρυσής τους, έχουν θέσει υψηλούς παιδαγωγικούς στόχους, μεταξύ των οποίων τη διεύρυνση των γνωστικών οριζόντων των μαθητών, την καλλιέργεια της ερευνητικής τους ικανότητας αλλά και την εξοικείωσή τους με όλα τα στάδια μίας ολοκληρωμένης επιστημονικής μελέτης.
Ένας από τους τρόπους εκπλήρωσης αυτών των στόχων είναι τα σχέδια εργασίας που υλοποιούνται από τις μαθήτριες και τους μαθητές του σχολείου μας, με την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών τους, και παρουσιάζονται στο κοινό της Ρόδου τη μέρα που έχει ονομαστεί «Ανοιχτή Μέρα Επιστήμης και Τέχνης». Στην ξεχωριστή αυτή εκδήλωση, που πραγματοποιήθηκε την Κυριακή, 14 Απριλίου 2024, γονείς, φίλοι και επισκέπτες από κάθε μέρος της Ρόδου χάρηκαν τα παιδιά μας, καθώς με άνεση παρουσίαζαν τα στάδια και τα συμπεράσματα των εργασιών τους.
Την επόμενη μέρα, Δευτέρα 15 Απριλίου, πραγματοποιήθηκε στον χώρο της Καλλιπάτειρας το 10ο Μαθητικό Συνέδριο των Εκπαιδευτηρίων μας, στο οποίο παρουσιάστηκαν στο μαθητικό και εκπαιδευτικό κοινό του σχολείου μας δώδεκα ερευνητικές εργασίες που εκπονήθηκαν από μαθήτριες και μαθητές όλων των τάξεων του Γυμνασίου, της Α΄ Λυκείου και της Β΄ Λυκείου.
Τη φετινή χρονιά, τα παιδιά μας ερεύνησαν θέματα σχετικά με την Ιστορία, τα Μαθηματικά, τη Φιλοσοφία, τη Θρησκεία, το Περιβάλλον και τη Διατροφή. Τα θέματα επιλέχθηκαν με κριτήρια τον εμπλουτισμό των γνώσεών τους αλλά και τη διεύρυνση των ενδιαφερόντων τους. Σε όλη τη διάρκεια της ερευνητικής διαδικασίας, δόθηκε βάρος στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων της σφαιρικής εξέτασης, της προσεκτικής παρατήρησης, της ανάληψης πρωτοβουλιών και της αντικειμενικής αξιολόγησης των στοιχείων. Παράλληλα, δόθηκε η δυνατότητα στους μαθητές να εκτιμήσουν την αξία της συνεργασίας και της αλληλεπίδρασης και να εκπαιδευτούν στους γλωσσικούς και απεικονιστικούς κώδικες που απαιτεί μία επιστημονική παρουσίαση.
Η εκπαιδευτική εμπειρία της Ανοικτής Μέρας και του Συνεδρίου αυτή τη χρονιά εμπλουτίστηκε και με μία ξεχωριστή δράση. Η συνεργασία του Ομίλου Ερευνητικής Ιστορίας των Εκπαιδευτηρίων μας με το ιταλικό σχολείο Liceo Classico e Linguistico Romagnosi από την Πάρμα πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ και είχε ως στόχο την ανάδειξη της αξίας της διαπολιτισμικής ανταλλαγής. Οι δύο ερευνητικές ομάδες μελέτησαν τα χαρακτηριστικά της περιόδου της Ιταλοκρατίας στη Ρόδο και συγκεκριμένα τις συνθήκες και τους σκοπούς της δημιουργίας τεσσάρων αγροτικών οικισμών, του Campochiaro, του San Benedetto, του San Marco και του Peveragno. Τα αποτελέσματα των ερευνών του Ιστορικού Ομίλου των Εκπαιδευτηρίων μας και του ιταλικού Λυκείου Κλασικών Σπουδών παρουσιάστηκαν στο Μαθητικό Συνέδριο, όπου η δυνατότητα πραγματοποίησης ενός ιστορικού διαλόγου για την ίδια χρονική περίοδο ανέδειξε τη δυναμική της πολυπρισματικής προσέγγισης της Ιστορίας.
Η μελέτη και έρευνα πτυχών της τοπικής ιστορίας μάς έδωσε την πολύτιμη ευκαιρία να ανακαλύψουμε την άγνωστη ομορφιά περιοχών του νησιού μας και να εκτιμήσουμε τον ιστορικό ρόλο των τεσσάρων αγροτικών οικισμών στην εξυπηρέτηση της αποικιοκρατικής ιταλικής πολιτικής. Παράλληλα, η συνεργασία των δύο σχολείων φέρνει στο προσκήνιο την αξία της πολιτιστικής κληρονομιάς και του διαπολιτισμικού εγγραμματισμού. Καθώς ανακαλύπτουμε και εξερευνούμε κομμάτια της τοπικής μας ιστορίας, προβληματιζόμαστε γόνιμα για την ανάγκη της ιστορικής προστασίας αυτών των περιοχών, με τρόπο που θα καλλιεργείται στις τωρινές αλλά και στις μελλοντικές γενιές ο σεβασμός προς την παράδοση και τον πολιτισμό μας.
Η ιταλική ομάδα των 3 εκπαιδευτικών και των 15 μαθητών αποκόμισε την καλύτερη εικόνα για τον τρόπο λειτουργίας του σχολείου μας και τη ζεστή φιλοξενία μας. Επιπλέον, εξέφρασε τις θερμότατες ευχαριστίες της για τη διάδραση που χάρηκε με τα παιδιά του Ιστορικού μας Ομίλου και για τις γνώσεις που συνέλεξε από τις ξεναγήσεις σε ιστορικούς και αρχαιολογικούς χώρους. Ευχαριστούμε και εμείς από καρδιάς την κ. Δέσποινα Αργύρα, γονέα του σχολείου μας, η οποία με προθυμία και χαρά ξενάγησε και διαφώτισε τους φιλοξενούμενούς μας για την ιστορία του νησιού μας. Τα θεμέλια μιας αποδοτικής συνεργασίας των Εκπαιδευτηρίων μας και του Κλασικού Λυκείου Romagnosi έχουν ήδη τεθεί.
Η διοργάνωση του μαθητικού συνεδρίου ήταν, σίγουρα, καρπός συλλογικής δράσης και, γι’ αυτό ακριβώς, οι ευχαριστίες δεν είναι τυπικές, αλλά επιβεβλημένες προς όλους τους ανθρώπους, με τους οποίους η συνεργασία είναι, πραγματικά, εμπειρία χαράς και εξέλιξης προς το καλύτερο. Ευχαριστούμε τους εκπαιδευτικούς συναδέλφους μας, την κ. Φωφώ Βεργούλλη, Μαθηματικό, την κ. Ελένη Γιακουμάκη, Θεολόγο, την κ. Ματίνα Κοντουδάκη, Φιλόλογο, τον κ. Νίκο Τσιώλη, Μαθηματικό, τους Συντονιστές του Ομίλου Ερευνητικής Ιστορίας, Νίκο Αντωνούρη και Μαρία Μεντή καθώς και τις εκπαιδευτικούς του Κλασικού Λυκείου Romagnosi, τις κ. Lucia Coletta, Marina Savi και Katia Carbonara.
Ευχαριστούμε θερμά τον κ. Μιχάλη Σκουμιό, ο οποίος έχει πάντα τη γενική επίβλεψη των εργασιών του Συνεδρίου μας αλλά και τους διευθυντές μας, οι οποίοι υποστηρίζουν και ενθαρρύνουν τις εναλλακτικές παιδαγωγικές δράσεις. Εκφράζουμε εγκάρδιες ευχαριστίες και σε όλες τις μαθήτριες και τους μαθητές μας, που εργάστηκαν με προθυμία για την ολοκλήρωση αυτού του εγχειρήματος και με θάρρος και ζήλο εκπαιδεύτηκαν στον ρόλο του ερευνητή και παρουσιαστή. Και βέβαια, είμαστε ευγνώμονες για τη συνεισφορά της κ. Γεωργίας Καζούλλη, η οποία ομόρφυνε με τη γραφιστική της σφραγίδα την καλλιτεχνική προβολή της δράσης μας αλλά και για τη συνδρομή του κ. Σπύρου Ατσικνούδα και του κ. Γιώργου Χαβιαρά, οι οποίοι μερίμνησαν για όλα τα θέματα που αφορούσαν στην τεχνική κάλυψη του συνεδρίου μας.
Το Μαθητικό μας Συνέδριο έχει γίνει πλέον ο θεσμός που τον χαιρόμαστε και τον υποστηρίζουμε, γιατί πράγματι αναδεικνύει αξίες!
Νίκος Αντωνούρης, Φιλόλογος
Ματίνα Κοντουδάκη, Φιλόλογος
Μαρία Μεντή, Φιλόλογος