Οι δημιουργικές ιστορίες των μαθητριών και μαθητών των τάξεων Γ’ και Δ’ Δημοτικού των Εκπαιδευτηρίων «ΡΟΔΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ» συνάντησαν τη γλυπτική τέχνη με όχημα τη φαντασία τους!
Την Παρασκευή, 26 Μαΐου 2023, στη νέα πτέρυγα του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης της Ρόδου, Νεστορίδειο Μέλαθρο, έλαβε χώρα η πρωτότυπη έκθεση εικονογραφημένων ιστοριών και αγαλμάτων των μαθητριών και των μαθητών των τάξεων Γ΄ και Δ΄ Δημοτικού των Εκπαιδευτηρίων «ΡΟΔΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ»,
«Ιστορίες από Πηλό»
Η φαντασία των παιδιών με τη συμβολή της λογοτεχνίας, της δημιουργικής γραφής και της τέχνης έφεραν στο προσκήνιο τις μοναδικές ιδέες τους. Ξεπερνώντας τα όρια της τάξης και τη συμβατική μορφή εκπαίδευσης, τα παιδιά αφηγήθηκαν τις δικές τους, πρωτότυπες εικονογραφημένες ιστορίες και εξέθεσαν τα μοναδικά αγάλματά τους.
Οι μαθήτριες και οι μαθητές της Γ’ και Δ’ Δημοτικού για την υλοποίηση των έργων τους, εμπνεύστηκαν από την ανάγνωση του βιβλίου «Το παιδί και το άγαλμα του Άντερσεν» της συγγραφέως Αγγελικής Δαρλάση, στο πλαίσιο του προγράμματος φιλαναγνωσίας του Δημοτικού Σχολείου «Διασκεδάζω να διαβάζω». Τα παιδιά εντυπωσιασμένα από την ιστορία του αγάλματος του μεγάλου Δανού παραμυθά και γοητευμένα από τους ήρωες των ιστοριών και των παραμυθιών του, ανέλαβαν δράση για τη δημιουργία των δικών τους αφηγήσεων και εκθεμάτων.
Συγκεκριμένα, οι μαθητές της Γ’ Δημοτικού δημιούργησαν τα δικά τους αγάλματα, πλάθοντας από πηλό ήρωες της φαντασίας τους, δίνοντάς τους απτά χαρακτηριστικά και διάσταση στον κόσμο που εκείνα φαντάστηκαν, υπό την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών Ελευθερίας Βασιλείου, Ντόρας Κυπριώτη και Τσαμπίκας Συκοφύλλου. Οι επισκέπτες είχαν την ευκαιρία να θαυμάσουν τα αγάλματα των παιδιών και να ταξιδέψουν στους φανταστικούς κόσμους τους, διαβάζοντας τις ιστορίες που ετοίμασαν τα παιδιά και πλαισίωναν τα εκθέματά τους. Οι επισκέπτες μεταφέρθηκαν στο μέρος που πρωταγωνιστούσαν τα αγάλματα με όλες τους τις αισθήσεις, ακούγοντας, παρατηρώντας, αγγίζοντας και μυρίζοντας στοιχεία του περιβάλλοντός τους. Οι ίδιοι οι μαθητές, ως καλλιτέχνες, παρουσίασαν τα έργα τους, δίνοντας πληροφορίες για τον τρόπο με τον οποίο εργάστηκαν.
Οι μαθητές της Δ’ Δημοτικού, με εργαλεία τη δημιουργική γραφή και τη φαντασία τους, συνέθεσαν και εικονογράφησαν ομαδικά τις δικές τους ιστορίες, έχοντας την ευκαιρία να μπουν στον ρόλο του συγγραφέα και εικονογράφου. Έπειτα, τις ηχογράφησαν, διαμορφώνοντας τις δικές τους ψηφιακές αφηγήσεις, οι οποίες συνόδευαν τις εικονογραφήσεις τους, με τη μορφή ψηφιακών βιβλίων, υπό την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών τους, Ελένης Νάκκα και Αμαλίας Παναγοπούλου. Οι επισκέπτες είχαν την ευκαιρία να θαυμάσουν τους πίνακες με τα έργα τέχνης των παιδιών, τα οποία δέσποζαν στον χώρο, αλλά και να ακούσουν τις ηχογραφημένες ιστορίες των παιδιών μέσω tablets. Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης οι «μικροί» μας δημιουργοί απήγγειλαν αποσπάσματα των έργων τους με τη συνοδεία μελωδιών των δικών τους μουσικών οργάνων και την καθοδήγηση του κ. Γιάννη Χατζή.
Επίσημοι προσκεκλημένοι των παιδιών ήταν ο εικονογράφος του βιβλίου, κ. Βασίλης Κουτσογιάννης και η Επίκουρη Καθηγήτρια του Τ.Ε.Π.Α.Ε.Σ., κ. Μαριάννα Μίσιου. Ο κ. Κουτσογιάννης, θέλοντας να γνωρίσει τα παιδιά, τα επισκέφτηκε στον χώρο του σχολείου και ζωγράφισε μαζί τους. Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης απόλαυσε τις εικαστικές δημιουργίες και έδωσε συνέντευξη στις μαθήτριες και στους μαθητές, μιλώντας για το έργο του, τις προκλήσεις αλλά και τις θετικές πτυχές του επαγγέλματός του. Η αμεσότητά του, οι εύστοχες απαντήσεις του και οι πολύτιμες συμβουλές που έδωσε στα παιδιά, κράτησαν αμείωτο το ενδιαφέρον μικρών και μεγάλων. Η κ. Μαριάννα Μίσιου πραγματοποίησε την εισήγηση: «Ιστορίες χωρίς λέξεις και ηλικία», αναλύοντας τις πολύπλευρες δυνατότητες που προσφέρουν τα εικονοβιβλία και κόμικς στην αναγνωστική εμπειρία μικρών και μεγάλων.
Στον χώρο εκτυλίχθηκαν βιωματικές δράσεις, στις οποίες συμμετείχαν οι παρευρισκόμενοι. Πιο συγκεκριμένα, στην πρώτη δράση, «Σκέψεις στο χαρτί», μικροί και μεγάλοι είχαν την ευκαιρία, αφού εμπνεύστηκαν από τα αγάλματα, να δουλέψουν ομαδικά. Κάποιοι ανέλαβαν να αποτυπώσουν σε χαρτί εικόνες και στοιχεία των ιστοριών των αγαλμάτων που είχαν εκτεθεί στο χώρο και οι υπόλοιποι, αφού τα παρατήρησαν, έβρισκαν το άγαλμα από το οποίο έχουν εμπνευστεί. Στη συνέχεια, άφηναν στο «Δέντρο των θαυμάτων» τη δική τους σκέψη, ένα «θαύμα» που υπάρχει στη ζωή τους. Η δράση ήταν εμπνευσμένη από τη φράση του βιβλίου: «Όλος ο κόσμος είναι μια αλληλουχία από θαύματα, μόνο που τα έχουμε συνηθίσει και τα βλέπουμε ως κάτι συνηθισμένο».
Η πρωτότυπη έκθεση των παιδιών αποτέλεσε ένα «ταξίδι» δημιουργικής έκφρασης και τέχνης. Τα παιδιά σε αυτό το ταξίδι έδρασαν σαν «καλλιτέχνες» και «δημιουργοί» μοναδικών εκθεμάτων. Η εκδήλωση αποτέλεσε μια μοναδική εμπειρία για τους παρευρισκόμενους, οι οποίοι φεύγοντας πήραν μαζί τους τις αναμνήσεις αλλά και το πήλινο ειδώλιο που ετοίμασαν για αυτούς οι μαθητές της Γ’ και Δ’ Δημοτικού.