Τα Εκπαιδευτήρια «ΡΟΔΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ», έθεσαν ως βασικό στόχο της ίδρυσής τους να προσφέρουν όχι μόνο υψηλού επιπέδου εκπαίδευση, αλλά ολοκληρωμένη μόρφωση, με έμφαση στη δημιουργική σκέψη, στην ανάπτυξη κριτικής ικανότητας, στον αρμονικό συνδυασμό της ανθρωπιστικής παιδείας με τη σύγχρονη επιστήμη και τεχνολογία, στην ταυτόχρονη προαγωγή της ατομικής πρωτοβουλίας και της συλλογικής προσπάθειας. Να βελτιώσουν την ποιότητα και τον τρόπο της διδακτικής και μαθησιακής διαδικασίας. Να προτείνουν διδακτικές-παιδαγωγικές καινοτομίες στα σχολικά προγράμματά τους.
Επιμέλεια: Μαρία Μεντή, Φιλόλογος
Ανάμεσα στις εκπαιδευτικές καινοτομίες που υλοποιούνται συμπεριλαμβάνονται οι «Ερευνητικές Εργασίες». Η υλοποίηση αυτής της καινοτομίας συνέβαλε στην καθιέρωση εκπαιδευτικών πρακτικών που βασίζονται στη συνεργασία, τη διερεύνηση και οικοδόμηση της γνώσης, την ανάπτυξη δεξιοτήτων, την καλλιέργεια στάσεων και τη δημιουργία ενός σχολικού κλίματος που ενθαρρύνει την ανάληψη πρωτοβουλιών.
Οι «Ερευνητικές Εργασίες» αποτελούν ένα καινοτομικό μοντέλο εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων που εφαρμόζεται στα Εκπαιδευτήρια «ΡΟΔΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ» εδώ και δεκαπέντε χρόνια. Οι μαθητές, με την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών, επιλέγουν θέματα για επεξεργασία, διαμορφώνουν ερευνητικούς στόχους, σχεδιάζουν την ερευνητική διαδικασία που θα ακολουθήσουν, συλλέγουν και αναλύουν δεδομένα και εξάγουν συμπεράσματα. Επιπρόσθετα, κοινοποιούν στην ευρύτερη κοινότητα τις έρευνές τους μέσω της συγγραφής επιστημονικών άρθρων. Με τον τρόπο αυτό, εξοικειώνονται με τη δομή, το περιεχόμενο, τους γλωσσικούς και απεικονιστικούς κώδικες που συνθέτουν ένα επιστημονικό άρθρο.
Παρά τις ιδιαιτερότητες της φετινής χρονιάς, έχει ξεκινήσει και συνεχίζεται απρόσκοπτα σε διαδικτυακό περιβάλλον η εκπόνηση των νέων ερευνητικών εργασιών από τους μαθητές με την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών τους. Σε αυτές συμμετέχουν μαθητές των τριών τάξεων του Γυμνασίου και της Α’ τάξης του Λυκείου.
Φέτος, κατά την πρώτη φάση του προγράμματος, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να συνομιλήσουν και να ενημερωθούν από τους Καθηγητές του Πανεπιστημίου Αιγαίου, για τον τρόπο σύνθεσης και εκπόνησης μίας ερευνητικής εργασίας. Η καθοδήγηση των Καθηγητών θα αποτελέσει σημαντικό εφόδιο για τους μαθητές των Εκπαιδευτηρίων μας, αφού θα τους προετοιμάσει και θα τους ενισχύσει σημαντικά με πληροφορίες και γνώσεις που θα τους χρειαστούν τόσο στη σχολική όσο και στη μετέπειτα πανεπιστημιακή τους πορεία. Οφείλουμε να ευχαριστήσουμε θερμά τον κ. Κωνσταντίνο Τσολακίδη, Ομότιμο καθηγητή του Πανεπιστημίου Αιγαίου, και τους κυρίους κ. Νικόλαο Ανδρεαδάκη και Μιχάλη Σκουμιό, αναπληρωτές καθηγητές του Πανεπιστήμιου Αιγαίου που πραγματοποίησαν τις διαλέξεις.
Αυτή την περίοδο οι μαθητές έχουν ήδη επιλέξει τα θέματα των εργασιών και υλοποιείται η εκπόνησή τους. Σε τακτά χρονικά διαστήματα υπάρχουν διαδικτυακές συναντήσεις των εκπαιδευτικών με τους μαθητές. Ήδη κατά τη διάρκεια αυτών των συναντήσεων οι εκπαιδευτικοί έχουν επαναδιαπραγματευτεί το θέμα με τους μαθητές, έχουν εξηγήσει και συνδημιουργήσει με τους μαθητές τη μέθοδο και τα κριτήρια αξιολόγησης της εργασίας και έχουν φροντίσει για τη δημιουργία των επιμέρους ομάδων εργασίας των μαθητών.
Οι εργασίες που θα προκύψουν από αυτή τη διαδικασία θα παρουσιαστούν στους μαθητές στο πλαίσιο του «7ου Μαθητικού Συνεδρίου» των Εκπαιδευτηρίων «ΡΟΔΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ» που έχει προγραμματιστεί να πραγματοποιηθεί στο τέλος της σχολικής χρονιάς διαδικτυακά (ή δια ζώσης εφόσον το επιτρέψουν οι συνθήκες). Στο συνέδριο αυτό δίνεται η ευκαιρία στους μαθητές να παρουσιάσουν οι ίδιοι εργασίες με μορφή ολοκληρωμένης επιστημονικής μελέτης/έρευνας και με αυτό τον τρόπο εξοικειώνονται με τη διαδικασία της παρουσίασης ερευνητικής εργασίας σε Επιστημονικό Συνέδριο.
Η Διεύθυνση των Εκπαιδευτηρίων «ΡΟΔΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ» ευχαριστεί τους και συγχαίρει τους εκπαιδευτικούς οι οποίοι (παρά τον αυξημένο φόρτο εργασίας που έχουν τα διαδικτυακά μαθήματα που πραγματοποιούν αυτή την περίοδο) καθοδηγούν αποτελεσματικά τους μαθητές σε όλες τις φάσεις της σχεδίασης και της υλοποίησης των ερευνητικών εργασιών. Άξιοι θερμών συγχαρητηρίων είναι και οι μαθητές μας, όχι μόνο για την υψηλή ποιότητα των εργασιών που συγκροτούν κάθε σχολική χρονιά, αλλά και για την συνέπεια και υπευθυνότητα που επιδεικνύουν σε όλη τη διάρκεια της εκπόνησης των ερευνητικών εργασιών τους.