Οι μαθητές της Γ’ Γυμνασίου έβαλαν έναν αξέχαστο επίλογο στις όμορφες αναμνήσεις του Γυμνασίου, λίγο πριν τη συνέχιση του μαθητικού τους ταξιδιού στη βαθμίδα του Λυκείου.

Επιμέλεια: Μαρία Μεντή, Φιλόλογος

Υπάρχει μία παράδοση για ένα αιγαιοπελαγίτικο νησί που κάποτε ήταν αστέρι, αλλά αγάπησε τη θάλασσα και θέλησε να μείνει ενωμένο μαζί της για πάντα… Ο λόγος για τη μικροσκοπική Τήλο, με τις γραφικές εικόνες και τα δαντελωτά ακρογιάλια, που προσκαλούν τον επισκέπτη να τα εξερευνήσει και να κλείσει μέσα του την ομορφιά τους για πάντα. Ανάμεσα σε όλες τις ιδέες που προτάθηκαν για την τελική εξόρμηση των μαθητών της Γ’ Γυμνασίου, η Τήλος προσέλκυσε το ενδιαφέρον τους και έτσι διάλεξαν το ήσυχο περιβάλλον της, για να συμπληρώσουν και το τελευταίο κομμάτι στο παζλ των ξεχωριστών αναμνήσεών τους από τη φοίτησή τους στο Γυμνάσιο.

Τη Δευτέρα, στις 12 Ιουνίου 2017, οι μαθητές, αφού ολοκλήρωσαν τις απολυτήριες εξετάσεις τους, επέλεξαν το ίδιο κιόλας απόγευμα να αποφορτιστούν από την ένταση των προηγούμενων ημερών και να κλείσουν τα εισιτήριά τους για την ωραία Τήλο. Η σύμβουλος του Γ1 τμήματος, κ. Μαρία Μεντή και δύο ακόμη καθηγητές συνοδοί από το ξενόγλωσσο τμήμα, η κ. Τίνα Νικολού και ο κ. Παναγιώτης Αλατσάς, προσφέρθηκαν με χαρά να συνοδεύσουν τα παιδιά και… πραγματικά, το ταξίδι μας αποδείχθηκε για όλους μας μοναδική εμπειρία…

Το πρώτο απόγευμά μας στο νησί, τακτοποιηθήκαμε στο περιποιημένο ξενοδοχείο «Castellania», όπου μας περίμενε η πρόσχαρη οικογένεια του ξενοδόχου κ. Πέτρου Λαρδόπουλου. Στη συνέχεια, οι μαθήτριες και οι μαθητές μας δεν έχασαν την ευκαιρία να απολαύσουν το μπάνιο τους στη βοτσαλωτή παραλία με τα κρυστάλλινα νερά, δίπλα στο λιμάνι του νησιού, τον πανέμορφο οικισμό των Λιβαδίων. Η πρώτη μας μέρα έκλεισε με το νόστιμο φαγητό στην ταβέρνα «Οasis». Ιδιαίτερη εντύπωση έκανε στην ομάδα μας η καλοσυνάτη συμπεριφορά της οικογένειας του ιδιοκτήτη, κ. Νίκου Κωστάκη.

Το επόμενο πρωί, επιβιβαστήκαμε σε λεωφορείο που εξασφάλισε για την ομάδα μας ο Δήμος του νησιού. Προορισμός μας ήταν το μουσείο των ελεφάντων, που βρίσκεται στο Μεγάλο Χωριό, την πρωτεύουσα του νησιού. Στο μουσείο, που, αν και μικρό, έχει εξαιρετική παλαιοντολογική και ιστορική σημασία, η ομάδα μας άκουσε μια πραγματικά πολύ ενδιαφέρουσα περιγραφική αφήγηση από την κ. Θεανώ Νικητοπούλου, η οποία με προθυμία και ευγένεια απάντησε σε όλες τις ερωτήσεις της ομάδας μας. Η ιστορία αυτή έλαβε χώρα περίπου 45.000 χρόνια πριν και αφορά κάποιους  θαρραλέους… ελέφαντες, οι οποίοι, εκμεταλλεύτηκαν την πτώση της στάθμης της θάλασσας και το γεγονός ότι τότε τα νησιά βρίσκονταν πιο κοντά στις ηπειρωτικές μάζες. Εκείνα τα χρόνια, δεν υπήρχαν τα νησιά του Αιγαίου, όπως τα γνωρίζουμε σήμερα, αλλά η στεριά Αιγαιίδα, η οποία ένωνε την Ελλάδα με τη Μικρά Ασία. Έτσι, τα συμπαθή τετράποδα, αναζητώντας μια καλύτερη ζωή, μακριά από το ψύχος που επικρατούσε τότε στους τόπους όπου ζούσαν, αποδείχτηκαν… δεινοί κολυμβητές, αφού έφτασαν στον παράδεισο της Τήλου και εγκαταστάθηκαν σε μια περιοχή όπου υπήρχε νερό αλλά και ένα έτοιμο σπιτικό: το σπήλαιο Χαρκαδιό στη Μεσαριά, που αποτέλεσε ένα ευνοϊκό και προστατευμένο περιβάλλον για να ζήσουν με τα μικρά τους.

Στο νέο τους περιβάλλον, οι ελέφαντες της Τήλου έζησαν πλήρως απομονωμένοι από κάθε άλλο ενδημικό ελέφαντα της Μεσογείου. Ως αποτέλεσμα, προσαρμόστηκαν στα φυσικά χαρακτηριστικά του χώρου, με το ορεινό έδαφος και την περιορισμένη τροφή, και έγιναν νάνοι, ύψους από 1,20 έως 1,50 μ. Εξαφανίστηκαν από την Τήλο πριν από 3.500 χρόνια, αλλά ο εντοπισμός απολιθωμάτων από αυτές τις νάνες μορφές έχει μεγάλη σημασία για τις επιστήμες της γεωλογίας και της παλαιοντολογίας, καθώς το είδος του τηλιακού ελέφαντα αποτελεί το τελευταίο δείγμα των ελεφάντων της γηραιάς ηπείρου.

Στο μουσείο είχαμε την ευκαιρία να δούμε αποκατάσταση οστών νάνου ελέφαντα σε φυσικό μέγεθος, όπως και δείγματα νεολιθικών εργαλείων και οστών τόσο από νάνους ελέφαντες όσο και από ελάφια. Επίσης, θαυμάσαμε σχεδιαγράμματα και φωτογραφικό υλικό με ευρήματα από το σπήλαιο Χαρκαδιό, τα οποία ήρθαν στο φως από τις ανασκαφικές εργασίες που πραγματοποιήθηκαν το 1971 από τον έγκριτο καθηγητή παλαιοντολογίας, κ. Νικόλαο Συμεωνίδη. Οι έρευνες στο σπήλαιο συνεχίζονται μέχρι σήμερα από επιστημονική ομάδα υπό την επίβλεψη του καθηγητή παλαιοντολογίας και στρωματογραφίας, κ. Γεωργίου Θεοδώρου.

Ο οδηγός του λεωφορείου είχε την ευγενή καλοσύνη να μας κάνει μια βόλτα σε γραφικά σημεία του νησιού και να απολαύσουμε την ανέγγιχτη φυσική ομορφιά του τοπίου, όπως τόσο χαρακτηριστικά φαίνεται στην παραλία της Ερίστου, της μεγαλύτερης παραλίας της Τήλου, μήκους σχεδόν 2χλμ, με τη χρυσαφένια αμμουδιά και τα πεντακάθαρα νερά. Εντυπωσιαστήκαμε μαθαίνοντας για την Τήλο ότι αποτελεί έναν πλούσιο οικότοπο, αφού, σε αντίθεση με άλλα αιγαιοπελαγίτικα νησιά, έχει νερό που επιτρέπει, ιδίως την εποχή της άνοιξης, να φύεται μια αξιοσημείωτη ποικιλία φυτών, που δημιουργούν ένα πολύχρωμο συνονθύλευμα σχημάτων και αρωμάτων.

Στη συνέχεια, πίσω πάλι στον οικισμό των Λιβαδίων, οι μαθήτριες και οι μαθητές μας απόλαυσαν λίγες ακόμη ώρες χαλάρωσης και ξεγνοιασιάς στην παραλία και το μεσημέρι γευματίσαμε στη φημισμένη ταβέρνα του κ. Μιχάλη Σακελλάρη. Μετά το γεύμα μας, περπατήσαμε στα γραφικά δρομάκια και απολαύσαμε τη γνήσια ατμόσφαιρα και την έλλειψη κάθε επιτηδευμένης πολυτέλειας, μέχρι να έρθει η ώρα της αναχώρησής μας. Φύγαμε στις 4:00 μ.μ., το απόγευμα της Τρίτης, με τις καρδιές μας γεμάτες όμορφα συναισθήματα και εικόνες που φέρνεις στο νου, όσα χρόνια και αν περάσουν. Ξεκινήσαμε με μεγάλο ενθουσιασμό και φτάσαμε και πάλι στον τόπο μας με ακόμη μεγαλύτερη χαρά και ικανοποίηση για όσα μάθαμε, μοιραστήκαμε, απολαύσαμε.

Οι καθηγητές συνοδοί χαρήκαμε τη δροσιά, τη φρεσκάδα και το αστείρευτο κέφι των εφήβων μας και αισθανόμαστε την ανάγκη να ευχαριστήσουμε όλες τις μαθήτριες και τους μαθητές μας για την υποδειγματική συμπεριφορά τους και τη συμμόρφωσή τους με όλες τις οδηγίες μας. Ιδιαίτερα ευχαριστούμε τον μαθητή Κωνσταντίνο Ζαχαρία, πρόεδρο του 15μελούς του Γυμνασίου μας, ο οποίος, πραγματικά, έδωσε τον καλύτερο εαυτό του για την οργάνωση και τον συντονισμό της εξόρμησής μας, ώστε να χαρίσει στις συμμαθήτριες και τους συμμαθητές του έναν αξέχαστο επίλογο από τις όμορφες αναμνήσεις του Γυμνασίου, λίγο πριν τη συνέχιση του μαθητικού τους ταξιδιού στη βαθμίδα του Λυκείου. Τέτοιες εμπειρίες μάς πλουτίζουν όλους, μάς ανανεώνουν και μάς δίνουν την ευκαιρία να ζήσουμε στην πράξη τα πολλαπλά, τρυφερά και τόσο όμορφα πρόσωπα των μαθητικών χρόνων. Αγαπημένα μας παιδιά, σας ευχόμαστε θερμά να έχετε ένα υπέροχο καλοκαίρι, με υγεία και κάθε χαρά!