Με αφορμή την εβδομάδα δημιουργικής έκφρασης με θέμα την «Αειφορία», οι μαθητές όλων των τάξεων του Δημοτικού πραγματοποίησαν δραστηριότητες σχετικά με τους στόχους της Αειφόρου Ανάπτυξης της Unesco.
Ειδικότερα, τα παιδιά ενημερώθηκαν και ευαισθητοποιήθηκαν σε θέματα που αφορούν τη βιώσιμη ανάπτυξη και τους στόχους που πρέπει να υλοποιηθούν έως το 2030, ώστε να δοθεί το έναυσμα για ενεργό δράση. Η δράση των μαθητών πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο διαμόρφωσης μιας νέας περιβαλλοντικής κουλτούρας με την οικοδόμηση γνώσεων και την καλλιέργεια ικανοτήτων, αξιών, στάσεων και συμπεριφορών που υποστηρίζουν την ορθολογική διαχείριση των φυσικών πόρων υπέρ μιας αειφόρου κοινωνίας.
Α’- Β’ Δημοτικού
Τα τμήματα των Α’ και Β’ τάξεων Δημοτικού προσέγγισαν το θέμα της αειφόρου ανάπτυξης αποδίδοντας κάθε στόχο ξεχωριστά με χρώματα και φαντασία. Κάθε τμήμα ανέλαβε να περιγράψει 4 ή 5 στόχους αναλύοντας τον καθένα από αυτούς σε 8 πλαίσια με ζωγραφική ή κολλάζ. Η τελική σύνθεση που προέκυψε είναι μια μεγεθυμένη υπέρ-αφίσα, που περιλαμβάνει όλους τους στόχους της UNESCO για την αειφόρο ανάπτυξη και αναδεικνύει τη δημιουργικότητα αλλά και την τρυφερότητα της παιδικής ματιάς.
Γ’ Δημοτικού
Η Γ’ Δημοτικού ασχολήθηκε με τον κύκλο του νερού, τη διαιώνιση και προφύλαξή του, ενώ η κατασκευή μας μάς αποκάλυψε με βιωματικό τρόπο τις διεργασίες του νερού. Επομένως, το νερό είναι ο φυσικός πόρος που πρέπει διαφυλαχθεί και είναι σημαντικό να εκσυγχρονιστεί η αειφόρος διαχείριση των υδάτων. Παράλληλα με τη διαχείριση των υδάτων, ασχολήθηκαν με την ανακύκλωση των «σκουπιδιών» που μολύνουν το περιβάλλον. Αφού οι μαθητές ευαισθητοποιήθηκαν στο θέμα της ανακύκλωσης, εν συνεχεία γνώρισαν ποια είναι τα ανακυκλώσιμα υλικά (χαρτί, αλουμίνιο, γυαλί, πλαστικό) καθώς και τους κάδους ανακύκλωσης με την ειδική σήμανση. Επιπλέον, κατανόησαν πως η ανακύκλωση συμβάλλει σημαντικά στη μη εξάντληση των φυσικών πόρων. Στο τέλος, δημιούργησαν δύο κολλάζ, τα οποία πληροφορούν τους μαθητές για την ανακύκλωση και εστιάζουν στην ανακύκλωση του χαρτιού.
Δ’ Δημοτικού
Οι μαθητές της Δ’ Δημοτικού, στο πλαίσιο των μαθημάτων Γλώσσας και Μελέτης Περιβάλλοντος, ασχολήθηκαν με τον 14ο στόχο για την αειφορία «Υποθαλάσσια ζωή». Ευαισθητοποιήθηκαν σε θέματα που αφορούσαν τα θαλάσσια συστήματα, τη ρύπανση των θαλασσών, την προστασία των απειλούμενων ειδών και τα μέτρα αντιμετώπισης και προστασίας τους. Για τον σκοπό αυτό, ακολούθησε εκπαιδευτική επίσκεψη των μαθητών στο Ενυδρείο Ρόδου, όπου συνέλεξαν πληροφορίες για τη συνέχιση της ζωής στα θαλάσσια συστήματα και για τα απειλούμενα είδη, όπως η χελώνα Καρέτα-Καρέτα, που τη συναντάμε πλέον και σε παραλίες της Ρόδου. Στο τέλος, οι μαθητές δημιούργησαν αφίσες με την τεχνική του κολλάζ που απεικόνιζαν υγιή και μη υγιή θαλάσσια συστήματα, ώστε να ευαισθητοποιήσουν τον μαθητικό πληθυσμό του σχολείου μας.
Ε’ Δημοτικού
Oι μαθητές της Ε’ Δημοτικού, με αφόρμηση μια ταινία μικρού μήκους (animation), συζήτησαν τους τρόπους υποβάθμισης του φυσικού περιβάλλοντος και διέκριναν την ανθρώπινη παρέμβαση σε αυτούς. Στη συνέχεια, με καταιγισμό ιδεών κατέγραψαν κάποια από τα περιβαλλοντικά ζητήματα που επιβαρύνουν τον πλανήτη μας. Κατηγοριοποιώντας τα, κατασκεύασαν έναν εννοιολογικό χάρτη και έπειτα εξέφρασαν τις ιδέες τους σχετικά με το πώς μπορούμε να δράσουμε, ώστε να βαδίσουμε προς την αειφορία. Τέλος, οι μαθητές υλοποίησαν τις σκέψεις τους σε έργα, δημιουργώντας δύο τρισδιάστατες σφαίρες που καθεμιά συμβόλιζε τη γη. Στην πρώτη, κατέγραψαν και κόλλησαν ταμπέλες με περιβαλλοντικά προβλήματα που προκάλεσε η ανθρώπινη παρέμβαση και ένα πλαίσιο με τρόπους δράσης και σκέψης για να πετύχουμε την αειφορία. Στη δεύτερη, ζωγράφισαν την περιβαλλοντική υποβάθμιση που προκαλεί ο άνθρωπος και τοποθέτησαν πίσω της τον εννοιολογικό τους χάρτη.
ΣΤ’ Δημοτικού
Οι μαθητές της ΣΤ’ Δημοτικού στο πλαίσιο του μαθήματος της Γλώσσας επικεντρώθηκαν στον 16ο στόχο, ο οποίος προωθεί την ειρήνη, τη δικαιοσύνη και τους ισχυρούς δημοκρατικούς θεσμούς. Οι μαθητές περιέγραψαν τους τρόπους με τους οποίους οι άνθρωποι λύνουν τις διαφορές τους, αναδεικνύοντας τη σημασία της κατανόησης και του διαλόγου καθώς και με ποια ειρηνικά μέσα επιλύουν τις διαφορές τους τα κράτη, σύμφωνα με το άρθρο 33 του χάρτη του ΟΗΕ. Κατόπιν, εντόπισαν τις επιπτώσεις ενός πολέμου στο περιβάλλον αφού επεξεργάστηκαν ένα άρθρο και συσχέτισαν την ύπαρξη πολέμων με την παραβίαση των δικαιωμάτων ενός παιδιού, την ισότητα και την ειρήνη. Στο τέλος, έπαιξαν ένα επιτραπέζιο παιχνίδι δημιουργώντας τις δικές τους κάρτες με ερωτήσεις. Παράλληλα, οι μαθητές πραγματοποίησαν εκπαιδευτική επίσκεψη στο εργοστάσιο της Δ.Ε.Η. στο πλαίσιο των μαθημάτων των Μαθηματικών και της Φυσικής. Εκεί, είχαν τη δυνατότητα να ανταλλάξουν απόψεις σχετικά με τους τρόπους εξοικονόμησης ενέργειας και της αξιοποίησης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.