Το Εργαστήριο «Steam» των Εκπαιδευτικών Κέντρων «ΡΟΔΙΩΝ μάθησις» εισάγει τους μαθητές του στον κόσμο του μέλλοντος, μέσα από το νέο τους εκπαιδευτικό STEAM project. Οι μαθητές, ηλικίας 10 ετών και άνω, θα αναλάβουν να κατασκευάσουν και να προγραμματίσουν ένα ρομπότ, χρησιμοποιώντας τεχνολογίες αιχμής, όπως η 3D εκτύπωση, η τεχνητή νοημοσύνη και το Arduino. Υπό την καθοδήγηση του Φυσικού Βαγγέλη Κοροπούλη και του προγραμματιστή Pier Calderan, το project αυτό στοχεύει στην καλλιέργεια δεξιοτήτων δημιουργικότητας, επίλυσης προβλημάτων και συνεργασίας, δίνοντας στους μαθητές τη δυνατότητα να αποκομίσουν στους μαθητές μια πρώτη γεύση από το μέλλον της τεχνολογίας.
- Τι ακριβώς περιλαμβάνει το project που θα υλοποιήσετε στο STEAM εργαστήριο εφέτος;
Το project μας περιλαμβάνει την κατασκευή ενός μεγάλου ρομπότ, του οποίου τα μέρη θα εκτυπωθούν με τον 3D printer του σχολείου. Στη συνέχεια, θα συναρμολογήσουμε το ρομπότ και θα το προγραμματίσουμε, για να μπορεί να κινεί τα χέρια, τα μάτια και το κεφάλι του. Επίσης, θα συνδεθεί με υπολογιστή και, μέσω τεχνητής νοημοσύνης, θα μπορεί να μιλάει και να απαντά σε ερωτήσεις που του κάνουμε.
- Ποια είναι η σημασία του STEAM και πώς βοηθά τους μαθητές στην ανάπτυξή τους;
Το STEAM συνδυάζει γνώσεις από τις Φυσικές Επιστήμες, την Τεχνολογία, τη Μηχανική, τις Τέχνες και τα Μαθηματικά. Μέσα από το STEAM, οι μαθητές δεν αποκτούν μόνο θεωρητικές γνώσεις, αλλά αναπτύσσουν δεξιότητες και δημιουργική σκέψη. Τα εφόδια αυτά τους βοηθούν να προετοιμαστούν για τις προκλήσεις του μέλλοντος, ανεξαρτήτως επαγγελματικής πορείας.
- Τι είδους δεξιότητες θα αποκτήσουν οι μαθητές μέσα από τη συμμετοχή τους στο project;
Μέσα από τη συμμετοχή τους στο project, οι μαθητές θα αναπτύξουν δεξιότητες που αφορούν στην επίλυση προβλημάτων, την επικοινωνία, τη δημιουργικότητα, τη συνεργασία και την κριτική σκέψη. Επίσης, οι μαθητές θα αποκτήσουν πολύτιμες δεξιότητες στη 3D εκτύπωση, καθώς θα μάθουν πώς να σχεδιάζουν και να εκτυπώνουν τα μέρη του ρομπότ.
- Γιατί είναι σημαντικό το στοιχείο της συνεργασίας σε ένα τόσο μεγάλο project;
Το μέγεθος και η πολυπλοκότητα του project απαιτούν τη συνεισφορά όλων των μελών της ομάδας. Η συνεργασία είναι κρίσιμη, καθώς οι μαθητές θα πρέπει να μοιραστούν αρμοδιότητες, να επικοινωνούν αποτελεσματικά και να επιλύουν προβλήματα μαζί. Μέσα από αυτήν τη διαδικασία, μαθαίνουν να εργάζονται ομαδικά, κάτι που θα τους βοηθήσει σε πολλούς τομείς της ζωής τους.
- Τι γνώσεις θα αποκτήσουν οι μαθητές σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη μέσα από αυτό το project;
Οι μαθητές θα μάθουν τις βασικές αρχές της τεχνητής νοημοσύνης και πώς μπορεί να εφαρμοστεί σε πραγματικές συνθήκες. Θα προγραμματίσουν το ρομπότ, ώστε να αναγνωρίζει ερωτήσεις και να απαντά σε αυτές, δίνοντάς τους μια πρώτη επαφή με τεχνολογίες που σχετίζονται με την επεξεργασία φυσικής γλώσσας και την αυτοματοποιημένη λήψη αποφάσεων.
- Πώς μπορεί η εμπειρία από αυτό το project να βοηθήσει τους μαθητές μελλοντικά;
Όπως αναφέρθηκε, οι μαθητές θα αναπτύξουν δεξιότητες που σχετίζονται με τη συνεργασία, την επίλυση προβλημάτων και τον προγραμματισμό. Αυτές αποτελούν πολύτιμες δεξιότητες για τις μετέπειτα σπουδές τους. Επιπλέον, η κατανόηση ζητημάτων που αφορούν στις τεχνολογίες 3D εκτύπωσης και τεχνητής νοημοσύνης θα τους δώσει ένα σημαντικό προβάδισμα για τις μελλοντικές τους σπουδές και για την επαγγελματική τους πορεία. Εκτός από τα παραπάνω, η εμπειρία αυτή θα τους βοηθήσει να αντιμετωπίζουν με αυτοπεποίθηση οποιαδήποτε μελλοντική πρόκληση.
- Πώς θα χρησιμοποιηθεί το Arduino στον προγραμματισμό του ρομπότ;
Το Arduino θα χρησιμοποιηθεί ως ο εγκέφαλος του ρομπότ, ελέγχοντας τα διάφορα μέρη του, όπως τα χέρια, τα μάτια και το κεφάλι. Μέσω του Arduino, θα γράψουμε κώδικα, για να προγραμματίσουμε τις κινήσεις και τις αντιδράσεις του ρομπότ σε εξωτερικά ερεθίσματα.
- Ποιες προγραμματιστικές δεξιότητες θα αναπτύξουν οι μαθητές δουλεύοντας με το Arduino;
Οι μαθητές θα μάθουν βασικές αρχές προγραμματισμού, όπως δομές ελέγχου (if/else), βρόχους (loops), και πώς να διαχειρίζονται σήματα από αισθητήρες. Θα αναπτύξουν, επίσης, δεξιότητες στην αλληλεπίδραση με hardware μέσω κώδικα, κάτι που είναι κρίσιμο για την κατανόηση των συστημάτων αυτοματισμού.
- Τι είδους αισθητήρες και εξαρτήματα θα χρησιμοποιηθούν σε συνδυασμό με το Arduino για το ρομπότ;
Θα χρησιμοποιηθούν διάφοροι αισθητήρες, όπως αισθητήρες κίνησης για την αναγνώριση περιβάλλοντος και μικρόφωνα για την καταγραφή φωνητικών εντολών. Επίσης, θα συνδέσουμε σερβομηχανές για την κίνηση των χεριών και του κεφαλιού καθώς και LED ή άλλες οπτικές ενδείξεις, για να αντιδρά το ρομπότ με βάση τις εντολές.
- Πώς θα συνδυαστούν ο προγραμματισμός με Arduino και η τεχνητή νοημοσύνη στο ρομπότ;
Το Arduino θα ελέγχει τις βασικές λειτουργίες και κινήσεις του ρομπότ, ενώ οι εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης, οι οποίες θα συνδεθούν με τον υπολογιστή, θα επεξεργάζονται τις φωνητικές εντολές και θα δίνουν εντολές στο Arduino να εκτελεί τις αντίστοιχες κινήσεις ή αντιδράσεις. Έτσι, οι δύο τεχνολογίες θα συνδυαστούν, για να δημιουργήσουν μια ολοκληρωμένη εμπειρία αλληλεπίδρασης.
- Ποιοι είναι οι υπεύθυνοι του project και τι ρόλο έχουν;
Το project συντονίζουν ο Βαγγέλης Κοροπούλης, Φυσικός, και ο Pier Calderan, Προγραμματιστής. Ο κ. Κοροπούλης είναι υπεύθυνος για την τεχνική καθοδήγηση και την επιστημονική πλευρά του project, ενώ ο κ. Calderan επικεντρώνεται στον προγραμματισμό και την ανάπτυξη εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης που θα χρησιμοποιηθούν στο ρομπότ.
- Σε ποιες ηλικίες απευθύνεται;
Σε παιδιά από 10 χρονών και πάνω, που έχουν όρεξη και μεράκι να εξοικειωθούν με την εκτύπωση σε 3d printer, την τεχνητή νοημοσύνη, τη μηχανική συναρμολόγηση και τον προγραμματισμό.
- Πώς μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή οι ενδιαφερόμενοι;
Οι δηλώσεις συμμετοχής γίνονται, μέσω της πλατφόρμας μας, στον ακόλουθο σύνδεσμο https://mathisis.gr/αίτηση-εγγραφής/
- Κάθε πότε γίνονται τα μαθήματα;
Τα εργαστήρια είναι προγραμματισμένα για κάθε Σάββατο πρωί, σε ώρες που θα ανακοινωθούν σύντομα.