Στην εποχή μας, όπου η τεχνολογία κατέχει πρωταγωνιστικό ρόλο στην καθημερινότητα, οι μαθητές εκτίθενται καθημερινά σε πλήθος οπτικών ερεθισμάτων.
Στα Εκπαιδευτήρια «ΡΟΔΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ» η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών είναι ζήτημα μείζονος σημασίας, καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους, ξεκινώντας από την πρώτη μέρα.
Στη σημερινή παρουσίαση της κ. Μαρίας Φράγγου, οπτικού-οπτομέτρη και κηδεμόνα του σχολείου μας, αναλύθηκε το φαινόμενο του οπτικού στρες στους μαθητές, ένας όλο και πιο συχνός προβληματισμός που απασχολεί γονείς και εκπαιδευτικούς.
Στην αρχή της εισήγησής της, η κ. Φράγγου τόνισε πως η όραση είναι μια πολύπλοκη αίσθηση, με την οποία τα μάτια μας ως όργανο αντίληψης λαμβάνουν πληροφορίες από το περιβάλλον και τις μετατρέπουν σε εικόνες που ο εγκέφαλος επεξεργάζεται και ερμηνεύει. Η καλή λειτουργική όραση προϋποθέτει μια αρμονία οπτικών δεξιοτήτων και σύνδεσής τους με τον εγκέφαλο, γι’ αυτό και η υψηλή διακριτική ικανότητα (οπτική οξύτητα) δεν εξασφαλίζει την καλή λειτουργία.
Οπτικές δεξιότητες όπως η προσαρμογή, η σωστή συνεργασία των ματιών, η οπτική αντίληψη, η περιφερική όραση, η οπτοκινητική αντίληψη, οι οφθαλμικές κινήσεις και η εστίαση αποτελούν προϋπόθεση για λειτουργική και άνετη όραση.
Στη συνέχεια, διευκρινίστηκε πως το οπτικό στρες αναφέρεται στην κόπωση και την ένταση που προκαλείται στα μάτια λόγω παρατεταμένης και εντατικής χρήσης τους. Μπορεί να εκδηλωθεί με διάφορα συμπτώματα, όπως πονοκεφάλους, θολή όραση, δυσκολία στην εστίαση και αίσθηση κούρασης στα μάτια. Ιδιαίτερα στην εποχή μας, το οπτικό στρες αποτελεί κοινό φαινόμενο, ειδικά στους μαθητές.
Αφού ανέλυσε τα αίτια που προκαλούν το οπτικό στρες, η κ. Φράγγου έδωσε σαφή και απλά σημάδια, τα οποία οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς μπορούν να παρατηρήσουν και τα οποία ενδεχομένως να υποδηλώνουν την ύπαρξη οπτικού στρες στους μαθητές. Αυτά περιλαμβάνουν συχνούς πονοκεφάλους, δυσκολία συγκέντρωσης, συχνό τρίψιμο των ματιών, δυσκολία στην ανάγνωση ή στη γραφή κ.ά. Εάν εντοπιστούν τέτοια συμπτώματα, είναι σημαντικό να αναζητηθεί η γνώμη Οφθαλμιάτρου και στη συνέχεια Εξειδικευμένου Οπτομέτρη.
Παράλληλα, τονίστηκε πως, στην περίπτωση του οπτικού στρες, η διαφορική διάγνωση μπορεί να βοηθήσει στον αποκλεισμό άλλων δυσλειτουργιών που μπορεί να προκαλούν παρόμοια συμπτώματα, όπως διαθλαστικά σφάλματα, μαθησιακές δυσκολίες, νευροαναπτυξιακές διαταραχές κ.ά.
Η αντιμετώπιση του οπτικού στρες είναι σημαντική για την υγεία των μαθητών και την ακαδημαϊκή τους πρόοδο. Με την έγκαιρη αναγνώριση και τη λήψη κατάλληλων μέτρων, όπως η προσαρμογή του περιβάλλοντος μάθησης και η εκπαίδευση στη σωστή χρήση των ματιών, μπορούμε να βοηθήσουμε τους μαθητές να αποφύγουν τα προβλήματα που σχετίζονται με την υπερβολική κόπωση των ματιών.
Η ενημέρωση και η συνεργασία μεταξύ γονέων, εκπαιδευτικών και ειδικών είναι καθοριστικής σημασίας για την προστασία της οπτικής υγείας των μαθητών. Ευχαριστούμε θερμά την κ. Φράγγου για την εξαιρετική της εισήγηση και την προσήνεια με την οποία ανταποκρίθηκε στις απορίες μας.