«Ιδεολόγιον» 25ης Μαρτίου
Τα Εκπαιδευτήρια «ΡΟΔΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ» έχουν σχεδιάσει και υλοποιούν ένα καινοτόμο πρόγραμμα εκπαίδευσης με τίτλο «Ιδεολόγιον». Το συγκεκριμένο πρόγραμμα παρέχει τη δυνατότητα στους μαθητές να επεξεργαστούν με ειδικούς – ομιλητές ένα ευρύ πεδίο θεμάτων, συμμετέχοντας ενεργά σε έναν εποικοδομητικό διάλογο, ανταλλάσσοντας ιδέες και αντιπαραβάλλοντας επιχειρήματα.
Η εκδήλωση «Ελληνική Επανάσταση: Προσεγγίσεις και Ερμηνείες» αφορούσε στον εορτασμό της 25ης Μαρτίου, με προσκεκλημένους τους κυρίους Παναγιώτη Κιμουρτζή* και τον κύριο Σωτήρη Ντάλη**, τους οποίους και ευχαριστούμε θερμά για την αποδοχή της πρόσκλησής μας και τη συμμετοχή τους στη σχολική μας εκδήλωση. Δεδομένων των συγκυριών που διανύουμε το τελευταίο διάστημα, η εκδήλωση είχε την ιδιαιτερότητα πως οργανώθηκε και συντονίστηκε εξ ολοκλήρου διαδικτυακά, ενώ πραγματοποιήθηκε μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας Microsoft Teams που χρησιμοποιούν τα Εκπαιδευτήρια «ΡΟΔΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ».
*Παναγιώτης Κιμουρτζής: Τακτικός Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Ο κύριος Κιμουρτζής διδάσκει Νεότερη Ελληνική Ιστορία, Ιστορία της Εκπαίδευσης και Εκπαιδευτική Πολιτική. Διατελεί Πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρίας Ιστορικών της Εκπαίδευσης. Επίσης, διευθύνει το Ιστορικό Αρχείο του Πανεπιστημίου Αιγαίου και το Σεμινάριο Cine–Science.
**Σωτήρης Ντάλης: Αναπληρωτής Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Ο κύριος Ντάλης διδάσκει Διεθνείς Σχέσεις – Διεθνή Πολιτική και Ευρωπαϊκή Ενοποίηση στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Είναι δημιουργός της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική και διευθύνει επίσης τη σειρά «Διεθνής και Ευρωπαϊκή Πολιτική» των εκδόσεων Παπαζήση.
Την εκδήλωση παρουσίασαν ο Γιάννης Τσιγάρος, μαθητής της Β’ Λυκείου, και η Μαριάννα Πέππα, μαθήτρια της Α’ Λυκείου. Ο Νίκος Σκαρτάδος, μαθητής της Β’ Λυκείου, και η Θαρρεινή Πολωνιατάκη, μαθήτρια της Α’ Λυκείου, παρουσίασαν το ιστορικό πλαίσιο της Ελληνικής Επανάστασης, ενώ η Κωνσταντίνα Πακάκη, μαθήτρια της Β’ Λυκείου, συμμετείχε στις ερωτήσεις που απευθύνθηκαν στους προσκεκλημένους. Το σχέδιο της αφίσας της εκδήλωσης ανέλαβε η Άννα Αγιαννίτη, μαθήτρια της B’ Λυκείου, ενώ στην επιμέλεια της ψηφιοποίηση της αφίσας ήταν η κ. Γεωργία Καζούλλη. Υπεύθυνος τεχνικής υποστήριξης ήταν ο κ. Σπύρος Ατσικνούδας. Συντονιστές εκπαιδευτικοί της σχολικής εκδήλωσης ήταν ο κ. Νίκος Αντωνούρης, ο κ. Μάνος Δεληγιαννάκης και η κ. Λιν Σόλκεντ.
Η Βάσω Πάππου, η Αγάπη Τριανταφύλλου και η Κατερίνα Παπαγρηγορίου, μαθήτριες των Εκπαιδευτηρίων, περιγράφουν την εκδήλωση από τη δική τους οπτική γωνία:
Βάσω Πάππου, Α’ Λυκείου
Μέσα από τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου, με τη συνεργασία των καθηγητών κυρίου Σωτήρη Ντάλη και κυρίου Παναγιώτη Κιμουρτζή, κράτησα κάποιες πολύ βασικές έννοιες, που νομίζω με αυτές θα ταξιδεύουμε και θα πηγαίνουμε παρακάτω, μπροστά. Η ευθύνη, η συνεργασία, η αλληλεγγύη, η συλλογικότητα, ο συντονισμός μέσω ομάδων, ο ορθολογισμός.
‘Όλα αυτά που έχουμε δημιουργήσει, να τα ενισχύσουμε και πάνω σε αυτά να χτίσουμε την Ελλάδα, η οποία έχει πίσω της πολλές επιτυχίες και μπορεί να κρατήσει τη σκέψη της σε μια αισιόδοξη πορεία με αυτοπεποίθηση και με σεβασμό στον άλλον.
Ωστόσο, όλα αυτά υπάγονται μέσα σε δυο βασικές λέξεις. Στη λέξη ζωή. Η αξία της ζωής της ίδιας. Και στη λέξη ελευθερία. Η ελευθερία εις μνήμη όλων αυτών που πολέμησαν το 1821.
Η ελευθερία της ζωής μας.
Αυτά είναι δύο εφόδια για μια καινούργια Ελλάδα. Αυτές οι δυο λέξεις, για ένα καλύτερο μέλλον. Ζωή, ελευθερία.
Αγάπη Τριανταφύλλου, Α’ Λυκείου
Για ακόμα μια χρονιά παρακολουθήσαμε τον εορτασμό της ελληνικής επανάστασης του 1821. Ωστόσο, τη χρονιά αυτή σημαντική ήταν η συμβολή της τεχνολογίας, καθώς η επίκαιρη κατάσταση περιόριζε μαθητές και καθηγητές στη διεξαγωγή της καθιερωμένης εκδήλωσης στον σχολικό χώρο. Παρόλα αυτά, η διεύθυνση και οι εκπαιδευτικοί του σχολείου κατέληξαν σε έναν πρωτότυπο τρόπο για τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου, αφού είχαμε την τιμή να παρακολουθήσουμε έναν δικτυακό διάλογο με προσκεκλημένους τον κύριο Παναγιώτη Κιμουρτζή και τον κύριο Σωτήρη Ντάλη.
Οι συμμαθητές μας μάς κατατόπισαν ιστορικά, υπενθυμίζοντάς μας τη σειρά των γεγονότων, ορισμένες προσωπικότητες που «έκλεψαν» τα βλέμματα, τις στρατηγικές των Ελλήνων επαναστατών, το θάρρος και την τόλμη των Ελληνίδων γυναικών καθώς και τις προσπάθειες συγκρότησης ενός ανεξάρτητου ελληνικού κράτους.
Στη συνέχεια, απευθύνθηκαν ορισμένες ερωτήσεις στους προσκεκλημένους, οι οποίοι με την επιστημονική τους κατάρτιση και τον γνωστικό τους πλούτο μάς έδωσαν την δική τους ιστορική και φιλοσοφική οπτική των γεγονότων εκείνης της περιόδου. Η συμμετοχή τους σε αυτόν τον πρωτοποριακό τρόπο εορτασμού της 25ης Μαρτίου ήρθε να δέσει αρμονικά στην προσπάθεια των παιδιών να υπερτονίσουν την σπουδαιότητα της θυσίας, της ελευθερίας και του «ιστορικού βάρους» της ελληνικής μας σημαίας. Τέλος, η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με τη σύντομη ομιλία του γενικού διευθυντή του σχολείου μας, η οποία συνόψισε τα γεγονότα και συνεχάρηκε τους συμμετέχοντες του Ιδεολογίου» .
Συνοψίζοντας, ως νέα γενιά οφείλουμε να γνωρίζουμε, να θυμόμαστε και να εκτιμάμε τις θυσίες των προγόνων μας, οι οποίοι πίστευαν πως «καλύτερα μιας ώρας ελεύθερης ζωής, παρά 40 χρόνια σκλαβιά και φυλακή», απόφθεγμα σύμφωνα με το οποίο πορεύτηκαν προς τον θάνατο για την ελευθερία. Πολλά συγχαρητήρια στους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς, κύριο Νίκο Αντωνούρη, κύριο Μάνο Δεληγιαννάκη και κυρία Λιν Σόλκεντ.
Κατερίνα Παπαγρηγορίου, Β’ Γυμνασίου
Το σχολείο μας διοργάνωσε τη σχολική εκδήλωση για τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου μέσω τηλεδιάσκεψης στην πλατφόρμα Teams, παρά την πρωτόγνωρη και δύσκολη κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε. Η παρούσα κατάσταση για εμάς είναι μια ευκαιρία που μας δίνει τη δυνατότητα να συνεχίζουμε την εκπαιδευτική μας δραστηριότητα και μέσα από όλο αυτό να γίνουμε ακόμα πιο δυνατοί.
Μαθητές, εκπαιδευτικοί, ακόμη και άνθρωποι που δεν είναι στο σχολείο μας, όπως παππούδες και γιαγιάδες των μαθητών μας, παρακολούθησαν μαζί μας την εκδήλωση από τα σπίτια τους. Οι καλεσμένοι μας, κκ. Παναγιώτης Κιμουρτζής και Σωτήρης Ντάλης, μας έκαναν την τιμή να αποδεχθούν την πρόσκλησή μας και να συμμετάσχουν στο «Ιδεολόγιον» για να μοιραστούν μαζί μας κάποιες πληροφορίες. Κάποιοι μαθητές ανέλαβαν τη σύντομη παρουσίαση των ιστορικών γεγονότων που αφορούν τη συγκεκριμένη μέρα, ξεκινώντας από την κήρυξη της Επανάστασης μέχρι και τη Ναυμαχία στο Ναβαρίνο.
Στη συνέχεια, μαθήτριες και μαθητές των Εκπαιδευτηρίων έκαναν ερωτήσεις στους προσκεκλημένους, οι οποίες αφορούσαν την Επανάσταση. Σε ερώτηση που αφορούσε την αξία της συνεργασίας και κατά πόσο οι διπλωματικές σχέσεις επηρέασαν την έκβαση της ελληνικής επανάστασης, ο κύριος Κιμουρτζής απάντησε: «Η αξία της συνεργασίας είναι μεγάλη. Οι επιτυχίες που επιφέρει η συνεργασία είναι αναρίθμητες. Αυτό αφορά όλα τα μεγάλα επιτεύγματα και όλες τις κοινωνίες στον κόσμο, όχι μόνο κάθε μία ξεχωριστά· όσα έχουν πετύχει οι κοινωνίες, τα έχουν πετύχει χάρη στη μεταξύ τους συνεργασία. Σχετικά με το δεύτερο σκέλος της ερώτησης, θα πρέπει να θυμόμαστε διαρκώς ότι ο αγώνας για την ανεξαρτησία διεξαγόταν μέσα σε συνθήκες συμμαχίας, αλλά και ανταγωνισμού μεταξύ των Μεγάλων Δυνάμεων. Οι χώρες αυτές είχαν μεταξύ τους συμμαχία που τις δέσμευε ότι θα μπορούσαν να διατηρήσουν τον κόσμο στη μορφή που τον είχαν δημιουργήσει ως τότε και ότι οι οποιεσδήποτε αλλαγές θα έπρεπε να έχουν τη συναίνεση όλων. Όμως, το τι θα έμενε σταθερό, το τι θα άλλαζε παρά τη δέσμευσή τους, το αντιλαμβάνονταν με διαφορετικό τρόπο. Ασφαλώς, καθεμία από τις Μεγάλες Δυνάμεις σκεφτόταν με ποιον τρόπο θα προωθηθούν τα γεωπολιτικά της συμφέροντα. Ο πόλεμος της ανεξαρτησίας κερδήθηκε, όπως ξέρουμε, με ηρωικές πράξεις, με πολεμική ευστροφία και, όταν αυτά φάνηκε να μην αρκούν, και με επιτυχημένη διπλωματική δράση. Οι Μεγάλες Δυνάμεις είχαν αποφασίσει πριν από τη Ναυμαχία του Ναβαρίνου ότι θα δημιουργείτο μια αυτοδιοίκητη Ελλάδα φόρου, υποτελής στον Σουλτάνο». Στην ίδια ερώτηση, ο κ. Ντάλης συμπλήρωσε πως «Θα ήθελα, επίσης, να σταθώ στη σημασία του Φιλελληνισμού και στον ρόλο των προσωπικοτήτων του Φιλελληνισμού. Νομίζω ότι έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στο να γύρει η πλάστιγγα υπέρ της ελληνικής επανάστασης».
Σε ερώτηση που αφορούσε τον χαρακτήρα της Επανάστασης, ο κύριος Ντάλης τόνισε πως «η ελληνική επανάσταση είχε όχι μόνο κοινωνικό χαρακτήρα, αλλά είχε και έναν εθνικό χαρακτήρα, δηλαδή ήταν ταυτόχρονα επανάσταση αλλά και ταυτόχρονα ήταν πόλεμος ανεξαρτησίας», ενώ ο κύριος Κιμουρτζής συμφώνησε πως εκφράστηκε σε μεγάλο βαθμό ο εθνικός όσο και ο κοινωνικός χαρακτήρας της Ελληνικής Επανάστασης, η οποία μοιάζει περισσότερο με την Αμερικανική Επανάσταση της περιόδου 1775-1783 παρά με τη Γαλλική επανάσταση του 1789-1799.
Παράλληλα, ο κύριος Κιμουρτζής προσέθεσε: «Θα πρέπει πάντοτε να θυμόμαστε ότι οι άνθρωποι δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε όλοι και σε όλα. Τέτοιες απολυτότητες μάλλον δεν υπάρχουν και μάλλον ευτυχώς θα έλεγα. Για αυτό υπάρχει η πολιτική. Η πολιτική είναι μια διαδικασία αντιπαράθεσης που πρέπει, όμως να καταλήγει σε κάποια, προσωρινή έστω, συναίνεση. Οι Έλληνες, κατά τη διάρκεια της πολεμικής διαδικασίας που άρχισε το 1821, παρουσίασαν όλα τα χαρακτηριστικά που έχει πάντοτε η πολιτική. Σκέφτονταν με διαφορετικούς τρόπους, είχαν διαφορετικές προσδοκίες, οι εμπειρίες και οι επαγγελματικές ενασχολήσεις τους τούς έκαναν να βλέπουν τα πράγματα μέσα από διαφορετικό πρίσμα. Σίγουρα χρειαζόταν μεγαλύτερη διάθεση συναίνεσης από αυτήν που τελικά επιδείχθηκε. Σίγουρα υπήρξαν στιγμές που η τελική πολεμική προσπάθεια τέθηκε σε κίνδυνο. Ας σκεφτούμε τους δύο πρώτους εμφύλιους πολέμους. Η διαχείριση μιας εξαιρετικά κρίσιμης κατάστασης ήταν δύσκολη, η συμμετοχή σε πολιτικές διαδικασίες στις οποίες οι Έλληνες ήταν εντελώς άμαθοι, απαιτούσε ωριμότητα και εμπειρία. Όμως, και πάλι οι δύο πρώτοι εμφύλιοι στην ιστορία πρέπει να μας κάνουν να σκεφτόμαστε τα οφέλη από τη συναίνεση, τη συναίνεση στο εσωτερικό της χώρας, τη συνεννόησή μας με τις χώρες του εξωτερικού».
Ολοκληρώνοντας τον διάλογο, ο κύριος Κιμουρτζής στάθηκε στην ευθύνη, τη συνεργασία, τον ορθολογισμό, την αξιοποίηση της επιστημονικής γνώσης, εφόδια απαραίτητα που οφείλει να έχει ένας νέος άνθρωπος για να συγκροτήσει μια καινούργια Ελλάδα.
Βίντεο
Βιογραφικά σημειώματα προσκεκλημένων