Μια ακόμα πρωτότυπη ιδέα και ταυτόχρονα ιδιαίτερα χρηστική είναι η συσκευή που δημιούργησε για μια ακόμα χρονιά ο Όμιλος Νεανικής Επιχειρηματικότητας μαζί με τον Όμιλο Αυτοματισμού των Εκπαιδευτηρίων «ΡΟΔΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ» και μπορεί να αποτρέψει ένα μέρος των δεκάδων τροχαίων ατυχημάτων που συμβαίνουν στο νησί μας και όχι μόνο.
Ο λόγος για τη συσκευή Breathe n’ Drive, μια συσκευή-αλκοτέστ που συνδέεται με τη μίζα του αυτοκινήτου και σε περίπτωση που ο οδηγός έχει ξεπεράσει το επιτρεπτό όριο κατανάλωσης αλκοόλ που ορίζει ο νόμος, η μηχανή του αυτοκινήτου «μπλοκάρει» για 4 ώρες.
Μάλιστα, η εν λόγω συσκευή κατάφερε και απέσπασε το 3ο βραβείο στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Νεανικής Επιχειρηματικότητας που πραγματοποιήθηκε στις 22 Φεβρουαρίου στο εμπορικό κέντρο “Cosmos” στη Θεσσαλονίκη, o οποίος διοργανώνεται από το ΣΕΝ/Junior Achievement Greece σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, όπου διαγωνίστηκε μαζί με άλλες 50 επιχειρήσεις στην Ελλάδα, γεγονός ιδιαίτερα ενθαρρυντικό, ακόμα και για μια ενδεχόμενη διάκριση στον τελικό διαγωνισμό, και γιατί όχι την κατάκτηση του πρώτου βραβείου που θα είναι και το εισιτήριο για τον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό.
Για τη σκέψη και την υλοποίηση του εν λόγω project μίλησαν στη “Ροδιακή”, τόσο οι υπεύθυνοι καθηγητές του Ομίλου Νεανικής Επιχειρηματικότητας των Εκπαιδευτηρίων «ΡΟΔΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ», όσο και οι διευθυντές της εικονικής επιχείρησης “Breathe n’ drive” των Εκπαιδευτηρίων, που όπως πάντα είναι οι μαθητές που συμμετέχουν στο project.
Η υπεύθυνη καθηγήτρια του project ήταν για άλλη μία χρονιά η μαθηματικός, κ. Σταυρούλα Αρνιθενού, η οποία μιλώντας στη “Ροδιακή” ανέφερε μεταξύ άλλων ότι «στον Όμιλο Νεανικής Επιχειρηματικότητας των Eκπαιδευτηρίων «ΡΟΔΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ» συμμετέχουν 20 μαθητές.
Εκεί, οι μαθητές ανακαλύπτουν πώς λειτουργεί μία εταιρεία και αναπτύσσουν νέες δεξιότητες, όπως η ομαδική εργασία, η ηγεσία, η διεξαγωγή παρουσιάσεων, ο σχεδιασμός, ο οικονομικός έλεγχος, η ανάληψη ευθυνών και η ανάγκη για δέσμευση στην ποιότητα. Σε πολλές συναντήσεις μας αφιερώσαμε χρόνο στον καταιγισμό ιδεών (brainstorming) και, έπειτα από ατελείωτες συζητήσεις, προτάσεις και ιδέες, συμφωνήσαμε να στοχεύσουμε στην ασφάλεια των οδηγών και στην αποφυγή τροχαίων ατυχημάτων.
Έτσι, καταλήξαμε στη δημιουργία μιας συσκευής-αλκοτέστ που συνδέεται με τη μίζα του αυτοκινήτου και σε περίπτωση που ο οδηγός έχει ξεπεράσει το επιτρεπτό όριο που ορίζει ο νόμος, η μηχανή του αυτοκινήτου δεν ανάβει για 4 ώρες. Για τις ανάγκες δημιουργίας του προϊόντος συνεργαστήκαμε με τον Όμιλο Αυτοματισμού, στον οποίο υπεύθυνος είναι ο κ. Ευριπίδης Αναγνωστάκης, καθηγητής πληροφορικής.
Ο Όμιλος Αυτοματισμού δούλεψε το τεχνολογικό κομμάτι και την ανάπτυξη της δικής μας ιδέας, ο δικός μας Όμιλος κατάφερε να τελειοποιήσει την ιδέα που είχε και να δημιουργήσει το εν λόγω προϊόν. Προχωρώντας βήμα-βήμα, και έπειτα από το σχετικό brainstorming, οι μαθητές κατέληξαν από μόνοι τους ότι θέλουν να ασχοληθούν με την αποφυγή τροχαίων ατυχημάτων και σιγά-σιγά μέσα από ένα μεγάλο οργανόγραμμα καταλήξαμε να δημιουργήσουμε ένα προϊόν που αφορά την πρόληψη των ατυχημάτων και συγκεκριμένα να μετράει την κατανάλωση του αλκοόλ στο αίμα και έτσι καταλήξαμε και στην ιδέα».
Με τη σειρά της, η Γενική Διευθύντρια της εταιρείας Εύη Ελευθεριάδη, μιλώντας στη «Ροδιακή», αφού εξήγησε τον τρόπο με τον οποίο κατέληξαν στο προϊόν που φέτος θα προωθούσε η εικονική αυτή επιχείρηση, ανέφερε μεταξύ άλλων «εκείνο που έλειπε ακόμη ήταν να βρούμε ένα όνομα για τη συσκευή μας. Αφού αποστολή μας είναι να ευαισθητοποιήσουμε τους συνανθρώπους μας να μην καταναλώνουν αλκοόλ εφόσον οδηγούν, αποφασίσαμε να την ονομάσουμε “Breathe n’ Drive”, τονίζοντας τη λέξη «αναπνέω», η οποία στέλνει ένα αισιόδοξο μήνυμα.
Τα στοιχεία κάθε οδηγού είναι αποθηκευμένα σε ατομικό μπρελόκ rfid (ηλικία, φύλο κ.τ.λ.), ώστε να μπορεί η συσκευή να «διαβάζει» κάθε φορά ποιος είναι ο οδηγός. Ο οδηγός σκανάρει το μπρελόκ του με το που ανοίξει το όχημά του και η συσκευή τον καλωσορίζει με το όνομά του, ζητώντας του να φυσήξει στο ειδικό ακροφύσιο του αλκοτέστ.
Αν ο οδηγός φυσήξει και δεν έχει καταναλώσει αλκοόλ, τότε ανάβει ένα πράσινο φωτάκι και ταυτόχρονα η μηχανή του αυτοκινήτου παίρνει μπρος, ενώ η συσκευή λέει: «Επιτυχής μέτρηση, οδηγείτε με ασφάλεια». Σε περίπτωση που δεν έχει φυσήξει σωστά ο χρήστης, η συσκευή λέει: «Παρακαλώ φύσηξε περισσότερο».
Τέλος, αν ο χρήστης φυσήξει και η συσκευή ανιχνεύσει αλκοόλ στο αίμα του, τότε ανάβει κόκκινο φως και ακούγεται το ηχητικό μήνυμα: «Υπέρβαση ορίου. Δεν επιτρέπεται η οδήγηση για τις επόμενες 4 ώρες» και η μηχανή του αυτοκινήτου παραμένει σβηστή. Η συσκευή προγραμματίζεται με τέτοιο τρόπο από τον χρήστη, ώστε να λειτουργεί τις ώρες και τις ημέρες που εκείνος επιθυμεί, ενώ μπορεί να επιλέξει να ακούγονται τα ηχητικά του μηνύματα ανάμεσα σε δύο γλώσσες, Ελληνικά και Αγγλικά.
Ο IT Manager, Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος, που ασχολήθηκε με το τεχνολογικό κομμάτι της συσκευής σημείωσε ότι «η συσκευή αποτελείται από διάφορα εξαρτήματα, τα οποία τής προσδίδουν τη μοναδικότητα. Έχουμε πάρει ένα τιμόνι, εντός του οποίου έχουμε τοποθετήσει έναν επεξεργαστή micro processor, ο οποίος ουσιαστικά συνδέεται με το υπόλοιπο σύστημα του τιμονιού. Αυτός ο μικροεπεξεργαστής, δουλεύει ως “μαέστρος”, αφού δίνει εντολή στις διάφορες λειτουργίες που το έχουμε προγραμματίσει να κάνει».
Μάλιστα, ο ίδιος αναφέρθηκε και στην εμπειρία του στο κομμάτι του διαγωνισμού της Θεσσαλονίκης, σημειώνοντας ότι «βάσει κανόνων, επειδή στον διαγωνισμό δεν μπορούσαμε να έχουμε πιει προκειμένου να δείξουμε πώς λειτουργεί το μηχάνημα, τοποθετήσαμε έναν διακόπτη στο τιμόνι, με τον οποίο προσαρμόσαμε την κατάσταση κατά τη διάρκεια της οποίας ο οδηγός είχε καταναλώσει ποσότητα αλκοόλ».
Εκεί, όσοι επισκέπτονταν το περίπτερο, μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν τα ειδικά γυαλιά «προσομοιωτές» που παραχώρησε η Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α. στους μαθητές, προκειμένου να δουν πώς ένας μεθυσμένος βλέπει.
Ο Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος περιέγραψε στη «Ροδιακή» τη διαδικασία για να μπορέσει ο οδηγός να ξεκινήσει το αυτοκίνητο, στην περίπτωση που έχει τοποθετήσει σε αυτό τη συσκευή αλλά και τα ωράρια κατά τα οποία αυτό ενεργοποιείται.
«Αυτό το κομμάτι το έχουμε ρυθμίσει σε συγκεκριμένα ωράρια αλλά και μέρες, έτσι ώστε να μην είναι ενοχλητικό για τον οδηγό να μπαίνει σε αυτή τη διαδικασία κάθε φορά που μπαίνει στο αμάξι. Αν π.χ. οδηγεί ο 18χρονος γιος σου και θέλεις να τον αποτρέψεις από το να πιει, μπορείς να το προγραμματίσεις, έτσι ώστε κάθε φορά που θα ανοίγει τη μηχανή, π.χ. από τις 9 το βράδυ μέχρι τα ξημερώματα, να φυσάει.
Βασικό στοιχείο της συσκευής μας είναι το αλκοολόμετρο, εντός του οποίου έχουμε τοποθετήσει τον αλκοολομετρητή και ένα εξάρτημα που λέγεται flow sensor, το οποίο μετράει την ποσότητα του αέρα. Επίσης, έχουμε αντικαταστήσει τη μίζα με το κουμπί “start-stop engine”», σημείωσε μεταξύ άλλων ο ΙΤ Manager.
Ο Διευθυντής Πωλήσεων της εταιρείας, Γεράσιμος Πουλάκης-Στεφανίδης ανέφερε ότι «βασικός στόχος της ομάδας μας ήταν να προσελκύσει το ενδιαφέρον εταιρειών αυτοκινήτων. Είμαστε κατά κύριο λόγο εταιρεία Β2Β. Έτσι, συνεργαστήκαμε με την εταιρεία ενοικιάσεων αυτοκινήτων “Budget”, η οποία έχει καλύψει μέρος των εξόδων μετάβασής μας στη Θεσσαλονίκη και την αγορά των υλικών μας.
Το σημαντικότερο όλων είναι πως έχει πιστέψει στην ιδέα μας και θέλει να τοποθετήσει, δοκιμαστικά, τη συσκευή Breathe n’ Drive σε αυτοκίνητο της εταιρείας του. Επίσης, έχουμε τη στήριξη της Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α., δηλαδή της Εταιρείας Υποστήριξης Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων, η οποία είναι ένας Μη Κερδοσκοπικός, Μη Κυβερνητικός Οργανισμός, στον χώρο της Οδικής Ασφάλειας.
Η Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α. ΡΟΔΟΥ συμβάλλει δραστικά στην ενημέρωση των πολιτών για την Οδική Ασφάλεια, την πρόληψη και τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και παρέχει σε μόνιμη βάση υποστήριξη στις οικογένειες των θυμάτων. Μας έχει χορηγήσει με 100 αλκοτέστ, γυαλιά προσομοίωσης μεθυσμένου και προσπαθεί μέσω του δικτύου της να προωθήσει την ιδέα μας σε εταιρείες αυτοκινήτων, ώστε να τοποθετηθεί η συσκευή μας».
Ο ίδιος μάλιστα, αναφορικά με τον διαγωνισμό στη Θεσσαλονίκη, δήλωσε ότι «ήταν μια τεράστια προβολή για εμάς σε πανελλήνιο επίπεδο και υπήρξαν κάποιες προτάσεις, όπως για παράδειγμα από μια μεγάλη εταιρεία καυσίμων αλλά και μια άλλη εταιρεία μικρότερης εμβέλειας για να προωθηθεί η ιδέα, μας και οι κριτές ενθουσιάστηκαν και θέλανε να πραγματοποιήσουμε την ιδέα μας και να βγει στην παραγωγή το προϊόν», ενώ συνέχισε «και για εμένα και για τους συμμαθητές μου ήταν μια φανταστική εμπειρία. Μέσα από αυτή τη διαδικασία είδαμε πώς λειτουργεί μια πραγματική επιχείρηση και πραγματικά έχουμε αποκομίσει πολλαπλά οφέλη. Είδαμε και τις άλλες επιχειρήσεις, τον ανταγωνισμό και πιστεύουμε ότι είναι κάτι που θα μας βοηθήσει πάρα πολύ στο μέλλον».
Η οικονομική διευθύντρια της εταιρείας, Τζένη Τσέρου, αναφέρθηκε στο οικονομικό κομμάτι της επιχείρησης αλλά και του προϊόντος μεμονωμένα. «Ήταν δύσκολο στην αρχή να αναπτύξουμε μία τόσο πρωτότυπη ιδέα, με υλικά που έχουν μεγάλα κόστη, λόγω έλλειψης ρευστότητας. Πήραμε όμως το ρίσκο να ξεκινήσουμε με ίδια κεφάλαια την επιχείρησή μας, πουλώντας μετοχές των 5€ σε φίλους και συγγενείς. Στην αρχή, κατασκευάσαμε ένα μόνο πιλοτικό προϊόν και εκεί φάνηκε η πρόκλησή μας, να το προωθήσουμε στην τοπική κοινωνία της Ρόδου.
Κάνοντας έρευνα αγοράς στο Διαδίκτυο, βρήκαμε τιμές που εξυπηρετούσαν τις δικές μας ανάγκες, όπου και τελικά παραγγείλαμε τα προϊόντα μας. Τα έξοδα της επιχείρησής μας είναι 70 ευρώ, τα οποία περιλαμβάνουν το plexy glass κουτί, τον επεξεργαστή Microchip, το αλκοολόμετρο και το voice module για την ηχογράφηση των φωνητικών εντολών. Στην τιμή συμπεριλαμβάνεται ΦΠΑ 24%, ενώ το κέρδος μας κυμαίνεται στα 20€.
Όπως γνωρίζετε και εσείς, αν η παραγγελία των υλικών είναι για ένα μόνο προϊόν αυτόματα ανεβαίνει και η τιμή. Έτσι, αν γίνει μαζική παραγγελία των 100 συσκευών, η τιμή θα μειωθεί κατά 10%, δηλαδή η λιανική τιμή θα διαμορφωθεί στα 63 ευρώ. Ακόμη, θα ήθελα να προσθέσω ότι δεν είχαμε ως στόχο να αντικαταστήσουμε την τροχαία, η οποία επιβάλλει κυρώσεις σε όσους είναι μεθυσμένοι και οδηγούν. Εμείς θέλαμε να προλάβουμε το ατύχημα πριν γίνει και όχι να το τιμωρήσουμε».
Η Διευθύντρια Μάρκετινγκ της εταιρείας, Δέσποινα Στέργου, αναφέρθηκε στο target group στο οποίο απευθύνεται το προϊόν αλλά και στον τρόπο με τον οποίο το προωθούν. «Βασικός μας στόχος ήταν η προώθηση της ιδέας μας σε νέους ηλικίας 18-26. Αποδεδειγμένα οι νέοι οδηγοί είναι πιο επιρρεπείς στην κατανάλωση αλκοόλ, με αποτέλεσμα να γίνονται περισσότερα τροχαία ατυχήματα με δική τους υπαιτιότητα. Έτσι, προσελκύσαμε περισσότερο κοινό στη σελίδα μας στο Facebook και στο Instagram, κάνοντας επιχορηγούμενη διαφήμιση σε αυτό το αγοραστικό κοινό. Η απήχηση φάνηκε να είναι μεγάλη και αυτό μάς δίνει δύναμη και κίνητρο να συνεχίσουμε το έργο μας. Επίσης, έχουμε προβληθεί σε τοπικές εφημερίδες στη Ρόδο και έχουμε φιλοξενηθεί σε ραδιοφωνικές εκπομπές».
Με τη σειρά του ο καθηγητής-οικονομολόγος και Οικονομικός Σύμβουλος της εταιρείας, κ. Νίκος Μαστρογιαννόπουλος, μίλησε τόσο για τη σπουδαία αυτή διάκριση που είχε το προϊόν, όσο και για το κοινωνικό κομμάτι του προϊόντος αυτού, δεδομένου μάλιστα ότι το νησί μας μετράει δεκάδες νεκρούς από τροχαία κάθε χρόνο, κάποια δε από αυτά προέρχονται από την υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ…
«Είναι μεγάλη η χαρά μας που πήραμε βραβείο, ωστόσο μένουμε στο γεγονός ότι πήραμε βραβείο για εκείνη τη μέρα. Το προϊόν μας εντυπωσίασε και προχωράμε στο επόμενο στάδιο. Αν καταφέρουμε μέσα από το business plan να περάσουμε στα δέκα καλύτερα σχολεία, θα είναι ακόμη μεγαλύτερη επιτυχία για εμάς, ενώ στις 6 Μαΐου θα πραγματοποιηθεί και η τελική παρουσίαση όπου θα βγουν τα δέκα καλύτερα σχολεία και ο νικητής θα προκριθεί στον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό, όπου εκεί θα διαγωνιστούν τα καλύτερα σχολεία από κάθε χώρα της Ευρώπης.
Δεν μπορούμε να μην αναφερθούμε στην αμέριστη βοήθεια της κ. Ελένης Καρύδη και της Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α. αναφορικά με κοινωνικό κομμάτι του προϊόντος μας, γιατί αυτό ήταν το ζητούμενο και αυτός ήταν ο λόγος που επιλέξαμε το προϊόν, δηλαδή να περάσουμε κάποια κοινωνικά μηνύματα και να συμβάλλουμε και εμείς σαν εταιρεία σε αυτό το κομμάτι όσο μπορούμε.
Πραγματοποιήσαμε λοιπόν αυτή την παρουσίαση με τις χορηγίες της Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α. (τα γυαλιά και τα αλκοολόμετρα) και έτσι, πριν έρθει κάποιος για να του παρουσιάσουμε το προϊόν, είχε ήδη μπει στο ρόλο του μεθυσμένου οδηγού και ερχόταν πια σε εμάς να δει πώς μπορούμε εμείς να τον αποτρέψουμε από το να οδηγήσει σε αυτή την κατάσταση, για ασφάλεια στους δρόμους. Αυτός ήταν και ο θεσμικός στόχος του προϊόντος μας, η ασφάλεια στους δρόμους και νομίζω ότι το καταφέραμε σε πολύ μεγάλο βαθμό, γι’ αυτό και είχε και τέτοια απήχηση και ελπίζουμε να έχει και στο μέλλον.
Αυτό το βραβείο μαζί με τις χορηγίες που εξασφαλίσαμε ελπίζουμε να μας δώσει το εισιτήριο για την πρόκριση στην επόμενη φάση, γιατί μέσα στο business plan πάντα αναφέρεται το τι συμμετοχές σε εκθέσεις είχε και τι επιτυχίες και αυτό το βραβείο είναι από μόνο του το εισιτήριο για την επόμενη φάση. Ο αντίστοιχος διαγωνισμός πραγματοποιείται τον Ιούνιο στη Γαλλία, ενώ την Ελλάδα θα εκπροσωπήσει ένα σχολείο.
Αισιοδοξούμε να καταφέρουμε και εκεί να διακριθούμε ως μία από τις δέκα καλύτερες επιχειρήσεις στην Ελλάδα. Να σημειώσουμε επίσης, ότι τα παιδιά είχαν αναλάβει σημαντικούς ρόλους σε δύσκολα κομμάτια για αυτά, και έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό, έκαναν μια πολύ καλή παρουσίαση και για αυτόν τον λόγο οι κριτές τούς επέλεξαν.
Στόχος μας είναι να δούμε το προϊόν σε κάθε αυτοκίνητο και δίκυκλο που κυκλοφορεί και σίγουρα εδώ στη Ρόδο μια τέτοιου είδους συσκευή φαίνεται πως την έχουμε ανάγκη», ανέφερε μεταξύ άλλων.
Να σημειωθεί πως εθελοντής σύμβουλος της επιχείρησης ήταν ο κ. Αναστάσιος Κωνσταντάρος.
Φωτογραφίες